Turun yliopiston valkosolututkimukselle Medix-palkinto

18.09.2017

Tämänvuotinen Medix-palkinto on myönnetty Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan immunologian tutkimusryhmälle, jota johtaa professori Marko Salmi. Palkinnon jakaa Helsingin yliopisto ja sen suuruus on 20 000 euroa. Palkinto myönnettiin nyt 30. kerran.

​Palkittu tutkimusryhmä tekee tutkimustyötä Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan biolääketieteen laitoksella. Vasemmalta: tohtorikoulutettava Norma Jäppinen, dosentti Kaisa Auvinen, professori Marko Salmi ja dosentti Pia Rantakari.

Medix-palkinto myönnetään vuosittain erinomaisesta suomalaisesta tieteellisestä tutkimuksesta, joka on julkaistu yhdessä artikkelissa edellisen vuoden aikana. Tutkimuksen tulee olla biolääketieteen tai kliinisen lääketieteen alalta ja suoritettu kokonaan tai oleellisilta osiltaan Suomessa. Palkinnon saajan valitsee Helsingin, Turun, Tampereen, Kuopion ja Oulun yliopistojen edustajista koostuva paneeli, joka nimetään aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

​Palkintosumman lahjoittaa vuosittain Oy Medix Ab, jonka pääomistaja on Minervasäätiö. Säätiö pitää yllä tieteellistä tutkimuslaitosta Helsingin Biomedicumissa.

Minervan tutkimuslaitoksen johtaja, professori Vesa Olkkonen sanoo, että Medix-palkinto on merkittävä vuosittainen tunnustus kansainvälisesti korkeatasoiselle suomalaiselle lääketieteelliselle tutkimukselle. Kyseessä on tavallaan biolääketieteen Suomen mestaruus.

Immunologisesta perustutkimuksesta uusia lääkkeitä ja hoitomuotoja vakaviin sairauksiin

Nyt palkittu tutkimus on julkaistu Nature-lehdessä vuoden 2016 lokakuussa. Tutkimuksessa selvitettiin valkosolujen siirtymistä verestä kudoksiin ja päinvastoin. Tämä liike on kriittistä immuunipuolustusjärjestelmän toiminnalle. Tutkimuksessa löydettiin uusi molekyylikontrolli, joka säätelee tietyn valkosolualaluokan liikennöintiä yksilön kehityksen aikana.

– Kyse on biolääketieteellisestä perustutkimuksesta. Odotus on, että meidän ja muiden tämän alueen tutkimusryhmien työn pohjalta voidaan ennen pitkää kehittää uusia lääkkeitä ja hoitoja vakaviin sairauksiin. Näin on jo käynyt esimerkiksi syövän hoidossa, jossa perustutkimuksen pohjalta kehitetyt uudet lääkkeet, immuunivasteen muuntajat, ovat muuttaneet melanoomapotilaiden hoidon täysin, professori Marko Salmi kertoo.

Hänen mukaansa immunologinen tutkimus on noussut merkittäväksi yhä useammalla lääketieteen osa-alueella. Viime vuosikymmenien aikana on selvinnyt, että reuman tai MS-taudin kaltaisten perinteisten tulehdustautien lisäksi tulehdusreaktio on hyvin keskeinen monissa muissakin sairauksissa kuten liikalihavuudessa, Alzheimerin taudissa ja syövässä.

Palkittuun tutkimusryhmään kuuluvat professori Marko Salmi, dosentit Pia Rantakari ja Kaisa Auvinen sekä tohtorikoulutettavat Norma Jäppinen, Emmi Lokka ja Elias Mokkala. Lisäksi palkitun työn tekemiseen ovat osallistuneet professori Johanna Ivaska, dosentti Kati Elima, tutkijatohtori Emilia Peuhu ja tutkija Heidi Gerke.

>> Naturessa julkaistu artikkeli on mahdollista lukea osoitteessa: http://rdcu.be/kWZ8
>> Palkitun tutkimuksen lyhyt kuvaus: https://minervafoundation.fi/medix_teksti.html

Lääketieteellinen tutkimuslaitos Minerva on yksityinen tutkimuslaitos, joka on perustettu vuonna 1959. Tutkimuslaitosta rahoittaa ja ylläpitää Minervasäätiö. Tutkimuslaitoksessa työskentelee yhdeksän tutkimusryhmää ja yhteensä noin 40 henkilöä. 75 Minervassa työskennellyttä tutkijaa on julkaissut väitöskirjan. Laitoksessa harjoitettavan tutkimuksen kohteita ovat lääketieteellisesti merkittävät sairaudet kuten diabetes, hermostosairaudet, syöpä sekä sydän- ja verisuonitaudit. Tutkijat selvittävät sekä tautien syntymekanismeja, että niiden hoidon kehittämistä kliinisten ja prekliinisten tutkimusmenetelmien avulla.

TJ
Kuva: Martti Ahlstén