Turun yliopiston ylioppilaskunnan satavuotisjuhlateos julkaistiin

26.09.2022

TYY julkaisi perjantaina 23.9. juhlavuotensa kunniaksi 100 vuotta -teoksen, joka kertoo ylioppilaskunnan satavuotisesta historiasta.

Teoksen julkaisutilaisuudessa kirjoittajat ja historiatoimikunnan jäsenet kertoivat kirjoitusprosessista. Juhlateosta alettiin työstämään jo vuonna 2016. Aiemmin vastaavanlaisia ylioppilaskunnan historiasta kertovia teoksia on julkaistu vuosina 1932, 1972 ja 1997–2001, mutta nyt julkaistu teos kattaa koko satavuotisen historian.

Teos alkaa ylioppilaskunnan perustamisesta ja ulottuu nykyhetkeen. 100 vuotta -teoksessa tuodaan esiin turkulaisen opiskelijaelämän historiaa niin aatteiden ja politiikan kuin ylioppilaskunnan ja opiskelijajärjestöjen välisten suhteidenkin kautta. Esillä ovat myös muun muassa Turun ylioppilaslehti, opiskelijakulttuuri sekä paikat, joissa opiskelijaelämää on eletty.

Teoksen ovat kirjoittaneet FT Topi Artukka, FM Liisa Lalu, dosentti Otto Latva ja apulaisprofessori Panu Savolainen. Teoksen on taittanut graafikko Anna-Mari Tenhunen, ja kuvituksessa on käytetty Anna Aution valokuvia sekä arkistomateriaaleja.

- Tämän teoksen lähtökohtana on hankkeen alkumetreiltä alkaen ollut luoda valtavirrasta poikkeava organisaatiohistoria sisällön, esitystavan ja kirjan esineellisyyden näkökulmista. Olemme pitäneet tärkeänä, että kirjassa kuuluu ja näkyy ylioppilaskunnan historian ja nykyisyyden diversiteetti, unohtamatta perinteistä organisaatiohistoriaa mutta keskittyen laajasti opiskelijaelämän vivahteisiin ja arjen maailmoihin, teoksen kirjoittajat toteavat.

AL
Kuvat: Turun yliopiston ylioppilaskunta