Turun yliopistoon 18 994 hakijaa kevään yhteishaussa – toiseksi eniten suomalaisyliopistoista

07.04.2017

Turun yliopistoon hakeneiden määrä nousi viime vuoteen verrattuna noin kymmenen prosenttia.

​Kevään 2017 korkeakoulujen yhteishaku päättyi 5.4.2017. Turun yliopistoon haki tänä keväänä 18 994 hakijaa, mikä on toiseksi eniten suomalaisyliopistoista. Heistä ensisijaisia hakijoita oli 9396.

Merkittävää kasvua tapahtui esimerkiksi biotekniikan eli diplomi-insinöörikoulutuksen hakijamäärässä, joka nousi 50 prosenttia. Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön hakijamäärä kauppatieteellisellä alalla nousi huimat 70 prosenttia. Biolääketieteen hakijamäärä nousi 32 prosenttia ja kemian hakijamäärä 23 prosenttia.

Oikeustieteellisessä tiedekunnassa hakijamäärä nousi 49 prosenttia, mutta muutokseen vaikuttaa se, että Lapin yliopisto on liittynyt mukaan Turun yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston valintakoeyhteistyöhön.

– Olemme hyvin tyytyväisiä hakijamäärien nousuun. Alueen ja alan vetovoimasta kertoo diplomi-insinöörikoulutukseen hakijoiden nousu 115:llä. Dramaattisen nousun oikeustieteissä selittää valintayhteistyö Itä-Suomen ja Lapin yliopistojen kanssa, sanoo koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö.

Korkeakoulujen yhteishaussa oli yhteensä 51 600 hakijaa. Aloituspaikkoja yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on yhteensä noin 49 300.

>> Tutustu tiedekuntakohtaisiin hakijamääriin

JV