Turun yliopistoon kaksi uutta tutkijatohtoria terveyden tutkimuksen alalle

21.06.2016

Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunta on myöntänyt kolmivuotisen tutkijatohtorirahoituksen LT Juho Joutsalle ja FT Elisa Närvälle.

​LT Juho Joutsa sai rahoituksen hankkeeseen, joka tutkii uusia hoitomuotoja aivojen dopamiinijärjestelmän häiriöihin liittyviin sairauksiin, kuten Parkinsonin tautiin ja riippuvuussairauksiin. Hankkeessa yhdistetään erittäin korkealaatuisia neurotieteen uusimpia sovelluksia, joilla voidaan poikkeuksellisen tarkasti aktivoida aivojen eri verkostoja pyrkien siten vaikuttamaan dopamiinijärjestelmän toimintaan. Menetelmä luodaan Harvardissa, jonka jälkeen sen tehoa Parkinsonin tautiin testataan Turun yliopistossa.

FT Elisa Närvä sai rahoituksen solujen adheesiota eli sitoutumista säätelevien proteiinien tutkimiseen. Nämä proteiinit ovat keskeisessä asemassa ihmisen kehityksessä, mutta myös syövän eri vaiheissa. Tutkijatohtoriprojektin tavoitteena on ymmärtää paremmin soluadheesion ja integriinien aktiivisuuden muutoksia syövässä ja kantasoluissa.

Toimikunta valitsi kaikkiaan 14 uutta tutkijatohtoria syyskuussa 2016 alkavalle kolmivuotiskaudelle. Tänä vuonna kilpailu oli erityisen kova, sillä vain yhdeksän prosenttia hakijoista voitiin rahoittaa. Kaikki kansainvälisessä vertaisarvioinnissa parhaan arvosanan saaneista ja kolmasosa toiseksi parhaan arvosanan saaneista rahoitettiin. Nyt valitut tutkijatohtorit edustavat biolääketieteen, aivotutkimuksen, farmasian, bioinformatiikan, perinnöllisyystieteen sekä kansanterveystieteen aloja.

Lista uusista tutkijatohtoreista

LR