Turun yliopistoon viisi uutta kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen akatemiatutkijaa

27.04.2018

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on valinnut 20 uutta akatemiatutkijaa tulevalle viisivuotiskaudelle. Toimikunta on lisäksi myöntänyt kolmivuotisen rahoituksen 30 tutkijatohtorille. Toimikunta valitsi Turun yliopistosta viisi uutta akatemiatutkijaa ja myönsi rahoituksen kahdelle tutkijatohtorille.

​Akatemiatutkijan rahoituksella toimikunta vahvistaa tutkijanuran keskivaiheessa olevien tutkijoiden tieteellistä pätevöitymistä sekä tukee tutkijoiden kansainvälistä ja sektorien välistä liikkuvuutta. Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt nyt valituille akatemiatutkijoille kullekin 438 874 euron rahoituksen.

Akatemiatutkijan tehtävistä käydään tutkijoiden kesken kovaa kilpailua, ja tänäkin vuonna kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen alalla vain 13 prosenttia hakijoista pystytään rahoittamaan. Naisia on 50 prosenttia rahoituksen saaneista. Viisivuotinen akatemiatutkijarahoitus on toimikunnan tärkein tutkijanuran rahoitusmuoto.

Turun yliopistosta akatemiatutkijoiksi valittiin yhteensä peräti viisi tutkijaa:

• Hautala, Johanna: Tiedon jalostamisen prosessit tilassa ja ajassa ihmisten, robottien ja tekoälyn yhteistyössä
  • Kilpi-Jakonen, Elina: Maahanmuuttajien lapset, kieli ja kotoutuminen Euroopassa – Voiko vanhempien lähtömaan kielen puhuminen kotona parantaa kotoutumista
  • Moberg, Marcus: Folkkyrka och marknadisering i Finland: En empirisk undersökning av teknologiseringen av diskurs och dess praktiska följder för kyrko-organisation och praxis i en föränderlig socioekonomisk kontext
  • Sariola, Salla: Mikrobien sosiaaliset elämät: Etnografia antimikrobiresistenssistä globaalissa kontekstissa
  • Soveri, Anna: Vaccintvivel - motiv och intervention

Kahdelle tutkijatohtorille kolmivuotinen rahoitus

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen 30 tutkijatohtorille. Rahoitus on kolmivuotinen.

Turun yliopistosta rahoituksen saivat:

• Kaartemo, Valtteri: Teknologian roolit markkinoiden uudelleenmuodostuksessa, 227 711 euroa.
  • Danielsbacka, Mirkka: Ylisukupolvisen suhteet ja resurssikilpailu Suomessa 1800-luvulta 2000-luvulle, 241 800 euroa.

Rahoituspäätösten tärkeimmät kriteerit olivat Suomen Akatemian rahoitusperiaatteiden mukaan tutkimussuunnitelman korkea tieteellinen laatu ja hakijan pätevyys. Kulttuurin ja yhteiskunnan toimikunta huomioi rahoituspäätöksissään erityisesti sellaiset tutkijatohtorihakijat, joiden tutkimussuunnitelmassa korkea laatu yhdistyi vahvaan akateemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen tai tieteen uudistumiseen.

Lisätietoa:

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan tutkijatohtorihaun 2017 rahoituspäätökset

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan akatemiatutkijahaun 2017 rahoituspäätökset.

HK

Luotu 27.04.2018 | Muokattu 31.05.2018