Turun Yliopistosäätiö jakoi apurahoja ja Prix Aboensis -palkinnon Snellmanin päivän juhlassa

13.05.2022

Turun Yliopistosäätiö myönsi apurahoja yhteensä 1 110 851 euroa Turun yliopiston väitöskirjatutkijoille, tutkijoille ja tutkimusryhmille. Ensimmäistä kertaa jaetun Prix Aboensis -tunnustuspalkinnon saivat professori Birgitta Henriques Normark ja professori Staffan Normark. Apurahat ja palkinto myönnettiin Liedon Vanhalinnassa pidetyssä Snellmanin päivän juhlassa 12.5.2022.

Turun Yliopistosäätiö jakoi Snellmanin päivän tilaisuudessa ensimmäistä kertaa Prix Aboensis -palkinnon, jonka suuruus on 40 000 euroa. Palkinto myönnettiin tunnustuksena perustutkimuksen ja kliinisen tieteen hedelmällisestä yhdistämisestä professori Birgitta Henriques Normarkille ja professori Staffan Normarkille Karoliinisesta instituutista Ruotsista.

Palkinto myönnettiin Turun yliopistossa pääosan tutkijanurastaan tehneiden emeritusprofessoreiden Auli ja Paavo Toivasen rahaston pääomasta. Ehtona oli, että palkittavan työn tulee olla tehty pääasiassa Suomessa, Baltian maissa tai Skandinaviassa.

Staffan Normark ja Birgitta Henriques Normark pitävät palkintopuhetta.

Prix Aboensis -palkinto myönnettiin professori Staffan Normarkille (vas.) ja professori Birgitta Henriques Normarkille. Kuvassa myös Riitta Pyykkö (oik).

Turun Yliopistosäätiö myönsi väitöskirja-apurahoja yhteensä 68 kappaletta (778 482 euroa) ja muuhun kuin väitöstutkimukseen suunnattuja tutkimusapurahoja yhteensä 25 kappaletta (239 118 euroa), joista kuusi oli uusia post doc -apurahoja.

Apurahojen turvin tutkitaan muun muassa 1800-luvun Suomen kaupallistuvaa seuraelämää, ruokajärjestelmän kiertotaloutta ja ulkonäköurheilun normeja.

Mikael Luukanen pitää puhetta.

Snellmanin päivän juhlan tervehdyssanat lausui Turun Yliopistosäätiön toimitusjohtaja Mikael Luukanen.

Kaisa Häkkinen pitämässä puhetta.

Tilaisuuden juhlapuheen piti akateemikko Kaisa Häkkinen.

Kosteat kosijat -lauluyhtye esiintyy.

Kosteat Kosijat viihdyttivät juhlayleisöä musiikkiesityksellä.

Kuvat: Ilona Vanhakartano

Luotu 13.05.2022 | Muokattu 18.05.2022