Turun yliopistosta lähtöisin oleva Precordior Oy kehitti sydämen toimintaa mittaavan mobiilisovelluksen

03.06.2020

Turun yliopistossa tehtyyn innovaatioon perustuva Precordior Oy on kehittänyt lääkinnällisen laitteen, joka mittaa sydämen toimintaa älypuhelimen avulla. Sovellus on maksutta käytettävissä kesä-heinäkuun ajan.

Precordior Oy syntyi vuonna 2016 Turun yliopiston ja Business Finlandin rahoittaman Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTLI) -projektin valmistelutyön pohjalta. Turun yliopisto omistaa osan Precordior Oy:stä yliopiston osakeomistuksia hallinnoivan UTU Holding Oy:n kautta.

Yrityksen kehittämä CardioSignal-niminen mobiilisovellus mittaa käyttäjän älypuhelimen avulla sydämen toimintaa ilman lisälaitteita ja tunnistaa eteisvärinän, joka on merkittävin yksittäinen aivoinfarktin aiheuttaja.

– Perinteisesti lääkinnälliset laitteet ovat olleet kalliita ja harvojen käytettävissä. Jo sote-uudistuksen yhteydessä digitalisaatiosta povattiin terveydenhuollon pelastajaa jopa 5,5 miljardin euron säästöjen myötä. CardioSignal on ensimmäinen konkreettinen askel terveydenhuollon digitalisaation tuomiseksi jokaisen ulottuville ja käyttöön, kertoo Precordiorin toimi-tusjohtaja, kardiologi Juuso Blomster.

Suomessa noin 18 000 ihmistä saa vuosittain aivoinfarktin, ja infarktin saaneen elinikäisten kustannuksien on arvioitu olevan keskimäärin yli 80 000 euroa.

– Eteisvärinän laajamittaisen tunnistamisen avulla voidaan vähentää aivoinfarktitapauksia, parantaa elämänlaatua ja säästää yhteiskuntamme varoja.

Koronaepidemian aikana ihmiset ovat vähentäneet lääkärikäyntejään, ja uhkana on, että myös hoitoa vaativien sydänsairauksien kanssa jäädään kotiin. Tilanteen parantamiseksi Precordior Oy tarjoaa yhdessä Mehiläisen, Lähitapiolan, Bayerin ja Avainapteekkien kanssa CardioSignal-mobiilisovelluksen kaikille suomalaisille kesä-heinäkuun ajan maksutta käyt-töön. Sovellus on ladattavissa App Store ja Google Play -sovelluskaupoista.

> Sovelluksen kampanjasivu

Luotu 03.06.2020 | Muokattu 03.06.2020