Turussa valmistuneet hammaslääkärit kokoontuivat juhlistamaan valmistumisensa 50-vuotisjuhlaa

02.09.2022

Vuosina 1971, 1972 ja 1973 Turun yliopistosta valmistuneet hammaslääkärit juhlistivat puoli vuosisataa sitten tapahtunutta valmistumistaan kolmipäiväisellä tapahtumalla elokuun viimeisellä viikolla.

Kurssien Tiusanen ja Suuronen (1971) juhlat jäivät koronan vuoksi viime vuonna pitämättä. Kurssit Hanhijärvi ja Happonen (1972) juhlivat täsmällisesti ajallaan ja kurssit Pietilä ja Salmivaara (1973) juhlistivat merkkivuotta hieman etuajassa.

Kunakin vuonna valmistuneille oli järjestetty omat ohjelmat. Vuonna 1971 valmistuneet aloittivat juhlallisuudet kollegojen Hanna ja Olli Nelimarkan kotona yhteisellä illanvietolla ja 1972 valmistuneet vierailulla uudessa Majakkasairaalassa.

Muuhun ohjelmaan sisältyi turkulaiseen ruokakulttuuriin tutustumisen ohella kierroksia Turun museoissa Aboa Vetus Ars Novasta Forium Marinumiin.

Puoli päivää kestäneessä seminaarissa aiheina olivat hammaslääkärikoulutuksen tulevaisuus Turun yliopistossa, josta esitelmöi hammaslääketieteen laitoksen johtaja, professori Pekka Vallittu, parantavat bakteerit, joista kertoi professori Pentti Huovinen sekä suomalaisen lääketieteen synty, jota käsitteli puheenvuorossaan emeritusprofessori Risto Penttinen. Seminaarin kevyempää antia edusti Markku Alpimaan esitys, jonka aiheena oli Turku suomalaisen viihdemusiikin kehtona.

Juhlan ehdoton kohokohta oli Hamburger Börsin Jugend-salissa (nykyisin Grand Börs) pidetty kaikille kursseille yhteinen juhlaillallinen, johon osallistui kaikkiaan 99 entistä opiskelijakaveria eri puolilta Suomea. Iltajuhla sisälsi runsaasti nostalgiaa menneiltä vuosilta.

Juhlatunnelmissa Hamburger Börsin Jugend-salissa vasemmalta Varpuleena Kirstilä, Olli Klami, Sirkka-Liisa Klami, Tarja Mattila, Paula Luoma, Annuli Eskelinen ja Outi Ivaska. Kuva: Jouko PätynenJuhlatunnelmissa Hamburger Börsin Jugend-salissa vasemmalta Varpuleena Kirstilä, Olli Klami, Sirkka-Liisa Klami, Tarja Mattila, Paula Luoma, Annuli Eskelinen ja Outi Ivaska. Kuva: Jouko Pätynen

Hammaslääketieteen opiskelijoiden vuonna 1970 perustama $onora-orkesteri tempasi juhlijat jo ensi tahdeilla mukaansa samaan tapaan kuin orkesterin kultavuosina 70-luvulla. Orkesteri on soittanut 52 vuotta samoja kappaleita samoille kuulijoille ja aina yhtä suurella menestyksellä täysille saleille.

Pentti-Oskari Kangas luonnehti aikanaan $onoran omintakeista soundia soitoksi musiikin äärirajoilta. Ohjelmaan sisältynyt orkesterin keikoista tehty dokumenttielokuva Comme on tuerait la melodie nosti opiskeluajan toilailut tuoreina mieliin.

$onora-orkesteri aloittaa 52-vuotiskeikkansa Irwin Goodmanin Juhlavalssilla. Vasemmalta Erkki Rajamäki klarinetti, Matti Somppi tenoritorvi, Timo Salmivaara alttotorvi, Risto-Pekka Happonen alttosaksofoni, Matti Rajala alttosaksofoni, orkesterin taiteellinen johtaja Heikki Pulli tuuba, Tapio Pajuoja baritonitorvi ja Pekka Eskola trumpetti. Kuva: Jouko Pätynen$onora-orkesteri aloittaa 52-vuotiskeikkansa Irwin Goodmanin Juhlavalssilla. Vasemmalta Erkki Rajamäki klarinetti, Matti Somppi tenoritorvi, Timo Salmivaara alttotorvi, Risto-Pekka Happonen alttosaksofoni, Matti Rajala alttosaksofoni, orkesterin taiteellinen johtaja Heikki Pulli tuuba, Tapio Pajuoja baritonitorvi ja Pekka Eskola trumpetti. Kuva: Jouko Pätynen

Hammaslääketieteen laitoksen henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteiset takavuosien vaudeville-esitykset ”Kultainen proteesi” (1992), ”Johan myrkyn lykkäsi” (1998) ja ”Carmea lonksutus” (2007) heräsivät Hamburger Börsissä uuteen eloon, kun Varpuleena Kirsitilä toi johtamansa 16 hammaslääkärin Åbollonia-kuoron estradille. Kuoro esitti parhaita paloja Asko Kuusilehdon sanoittamista hauskoista lauluista, jotka kertovat Perfis Pentin myötä- ja vastoinkäymisistä Progenian valtakunnan suun terveydenhuollon sokkeloissa.

Åbollonia-kuoro vaudeville-vauhdissa. Etualalla Heikki Tursas ja Tapani Tursas. Keskellä laulujen sanoittaja Asko Kuusilehto vihreä kirurgin myssy päässään ja kuoron johtaja Varpuleena Kirstilä prekliinisen vaiheen aikaisessa sinisessä työtakissa. Kuva: Risto-Pekka Happonen.Åbollonia-kuoro vaudeville-vauhdissa. Etualalla Heikki Tursas ja Tapani Tursas. Keskellä laulujen sanoittaja Asko Kuusilehto vihreä kirurgin myssy päässään ja kuoron johtaja Varpuleena Kirstilä prekliinisen vaiheen aikaisessa sinisessä työtakissa. Kuva: Risto-Pekka Happonen

Kun soitto ei enää illan edetessä kuulunut iloisen puheensorinan yli, orkesteri pisti pillit pussiin ja juhlijat hajaantuivat hissukseen Turun yöhön uusia kurssitapaamisia suunnittelemaan.

Teksti: Risto-Pekka Happonen

Luotu 02.09.2022 | Muokattu 02.09.2022