Tutkijat ja yritykset: suomalainen meriteollisuus ei ole auringonlaskun ala

30.08.2013

Suomalainen meriteollisuus on viime vuosina ollut otsikoissa pääosin telakkateollisuuden kohtaamien haasteiden takia. Tutkijoiden mukaan pienemmälle huomiolle ovat samaan aikaan jääneet muun muassa kansainvälisillä markkinoilla merkittävästi kasvaneet meriteollisuuden pk-yritykset.

Kauppakorkeakoululla 29.8.2013 järjestetyssä seminaarissa käsiteltiin suomalaisen meriteollisuuden kansainvälisiä mahdollisuuksia. Seminaarissa kuultiin tutkijoiden asiantuntijanäkemyksiä ja yritysten käytännön kokemuksia.

‒ Suomalaisyritykset ovat menestyneet kansainvälisillä markkinoilla viime aikoina hyvin muun muassa suunnittelussa, risteilyalusten muutos- ja uusimisprojekteissa sekä laivateknisten järjestelmien tuottamisessa. Kansainvälinen kasvu on suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuudelle elintärkeää, sanoo pitkään meriteollisuutta tutkinut kehityspäällikkö Antti Saurama seminaarin järjestäneestä kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut -yksiköstä.

Asiakkaiden kanssa kohti kokonaisratkaisuja

Seminaari oli osa kauppakorkeakoulun ja VTT:n käynnissä olevaa NET-tutkimushanketta, jossa selvitetään meriteollisuuden pk-yritysten kansainvälistymistä. Hanke kuuluu Fimecc (Finnish Metals and Engineering Competence Cluster) Oy:n Innovations & Network -ohjelmaan. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, joka tukee yritysten kansainvälistä kasvua.

Kauppakorkeakoulun tutkijat perehtyvät omassa tutkimusosiossaan muun muassa kansainvälistymisen johtamiseen sekä sen erilaisiin polkuihin ja liiketoimintamalleihin. Yliopistotutkija Peter Zettinig esitteli tutkimusosiota, jossa on delfoi-menetelmän avulla selvitetty teollisuudenalan todennäköisiä tulevaisuuksia Suomessa. Tutkimuksen mukaan on selvää, että fokus siirtyy tuotteesta palvelupohjaiseen arvonluontiin yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Kansainvälisen liiketoiminnan professori Niina Nummela korosti menestymisen vaativan sekä tuotetta että palvelua.

‒ Jos tuotteistamista ei ole tehty, kilpaillaan vain hinnalla, jolloin kilpailu on tiukkaa. Kansainvälinen erottautuminen käy helpommin, jos yritys luo ratkaisut yhdessä asiakkaan ja verkoston kanssa.

Paneelin puheenjohtaja Harri Kulmala (Fimecc Oy) ja panelistit Pekka Heikonen (Pemamek Oy), Niina Nummela (Turun kauppakorkeakoulu), Harri Soininen (VTT), Mika Karjalainen (Evac Oy) ja Hannu Luoto (Oy FCR Finland Ltd) nostivat esille yritysten kohtaamia kansainvälistymisen haasteita. Torstain paneeli uskoo meriteollisuuden tulevaisuuteen Suomessa: valtteja ovat muun muassa entistä vaativampien tuotteiden tekeminen ja ICT:n yhdistäminen koneisiin ja laitteisiin, spesifi tekninen osaaminen sekä  projektointi ja prosessien tehostaminen. Menestyminen vaatii myös verkostoja kohdemaassa ja onnistumista yhteistyökumppaneiden valinnassa.

Alueellisten yritysten kansainvälisiä menestystarinoita esittelivät Jarmo Savikurki (Steerprop Oy), Mika Laurilehto (Deltamarin Oy) ja Aleksi Heinonen (I. S. Mäkinen Oy).

Taru Suhonen

Luotu 30.08.2013 | Muokattu 06.07.2021