Tutkijat kartoittavat aivotutkimuksella lihavuuden riskitekijöitä

28.08.2017

Turun PET-keskuksen tutkijat haluavat selvittää, ennustavatko jotkut tekijät ihmisen aivoissa tai kehossa heidän lihomistaan tulevaisuudessa.

​Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että liikalihavilla henkilöillä aivojen opioidireseptorien määrä on madaltunut (ylärivi) mutta dopamiinireseptorien määrä on normaali (alarivi). Lihavuusleikkaus palauttaa opioidijärjestelmän normaalitasolle, mutta ei vaikuta dopamiinijärjestelmään lainkaan.

​On tiedossa, että esimerkiksi vanhempien ylipaino ja kakkostyypin diabetes ennustavat lapsen lihavuutta.

– Nyt haluamme mennä syvemmälle ja selvittää, löytyykö ihmisen aivoista tai kehosta tekijöitä, jotka ennustavat tulevaa lihomista, sanoo tutkijalääkäri Tatu Kantonen.

Tutkijat hakevat parhaillaan vapaaehtoisia koehenkilöitä käynnissä olevaan tutkimusprojektiin. Koehenkilöiksi etsitään opintojen varhaisvaiheessa olevia yliopisto-opiskelijoita.

– Opiskelun aloitus on iso muutos, joka voi altistaa riskitekijöille. Haluamme löytää koehenkilöitä, jotka voivat sitoutua tutkimukseen muutamaksi vuodeksi. Valitsimme kohderyhmäksi varhaisvaiheen opiskelijat siksikin, että he yleensä pysyvät paikkakunnalla jonkin aikaa, kertoo tutkijalääkäri Laura Pekkarinen.

Tutkimukseen toivotaan osallistujiksi sekä henkilöitä, joilla on lihavuuden tunnettuja riskitekijöitä että henkilöitä, joilla riskitekijöitä ei ole. Aluksi koehenkilöille tehdään lääkärintarkastus ja he pääsevät osallistumaan kuntotesteihin. Heidän liikkumistaan seurataan myös aktiivisuusrannekkeella parin viikon ajan. PET-keskuksessa koehenkilöiden aivot ja keho kuvataan PET-kameralla. Tutkimuksen alkuvaiheen jälkeen koehenkilöt käyvät vuoden välein tarkastuksissa.

– Tutkimuksissa mitataan esimerkiksi koehenkilöiden aivojen ja kehon sokeriaineenvaihduntaa, aivojen välittäjäaineita ja kehon koostumusta. Näin voimme yhdistellä erilaisia tietoja ja saamme monipuolisen käsityksen henkilöiden riskiprofiilista, Kantonen toteaa.

Aikaisemmin vastaavissa aivotutkimuksissa on todettu, että vaikea lihavuus voi muuttaa aivojen toimintaa ja vähentää syömisestä saatavaa nautintoa. Nyt tutkijat haluavat selvittää, näkyvätkö muutokset aivoissa jo ennen kuin ihmiset lihovat.

– On tärkeää puuttua riskitekijöihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Liikkumiseen ja syömiseen liittyvät tavat syntyvät usein jo varhaislapsuudessa. Tapoja on helppo muodostaa, mutta vaikea muuttaa, Pekkarinen sanoo.

>> Osallistu tutkimukseen

Aiheeseen liittyen: