Tutkijat kehittävät automaattisesti uutistekstiä tuottavaa uutisrobottia

14.12.2017

Turun yliopiston kieliteknologiaryhmä on mukana rakentamassa tekoälyä ja koneoppimista hyödyntävää uutisrobottia. U-Botiksi kutsuttava robotti tuottaa uutistekstiä automaattisesti sille annettuun dataan ja aiempiin uutisteksteihin perustuen.

​Uutisrobotiikkaa kehitetään, jotta manuaalista työtä voidaan siirtää ihmiseltä koneelle. Turun yliopiston TurkuNLP-kieliteknologiaryhmän lisäksi projektissa ovat mukana Suomen Tietotoimisto STT ja teknologiayritys Namia, joka on erikoistunut tekoälyyn perustuviin palveluihin. Projekti saa Googlen DNI-innovaatiorahoituksesta tukea 220 000 euroa.

– Olemme panostaneet erityisesti suomen kielen teknologiaan, ja tämä projekti on erinomainen mahdollisuus soveltaa perustutkimuksemme tuloksia haastavaan ongelmaan, kertovat Turun kieliteknologiaryhmän tutkija Jenna Kanerva ja apulaisprofessori Filip Ginter.

Projekti on kaksivuotinen, mutta se tulee jo matkan varrella tuottamaan uutisia STT:n uutispalveluihin. Uutisrobotin rakentamisessa sovelletaan niin kutsuttuja syviä neuroverkkoja uutistekstien automaattiseen kirjoittamiseen.

– Nykyiset uutisrobotit perustuvat käsin kirjoitettuihin tekstipohjiin, jotka ovat työläitä tuottaa ja samalla myös toistuvia. Modernin tekoälyn avulla toivomme kehittävämme monipuolisempaa uutistekstiä tehokkaammin, kertoo STT:n uutiskehittäjä Maija Lappalainen.

JV
Kuva:  G. Crescoli