Tutkijoiden yö täytti Turun tuomiokirkon tieteellä ja tunteilla

27.09.2019

Turun yliopiston ja Åbo Akademin järjestämä Tutkijoiden yö houkutteli Turun tuomiokirkkoon perjantaina 27.9. yli 200 tieteestä kiinnostunutta. Illan teemana olivat tunteet, joita valotettiin mm. romanttisen rakkauden historian, tunteiden evoluutiobiologian ja tieteen herkkyyden näkökulmista. Ilta kruunattiin keskiaikaisella kirkkolaululla.

Tutkijoiden yö on osa Euroopan kattavaa Researchers’ Night -toimintamallia, jossa samaan aikaan 300 eurooppalaisessa kaupungissa tutkijat kertoivat ja keskustelivat työstään tieteestä kiinnostuneiden kanssa.

Perjantai-iltana neljä tutkijaa piti omasta tutkimuksestaan kumpuvan lyhyen alustuksen tunteisiin.

Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen valotti suomalaisen avioliiton historiaa. Vaikka romanttinen rakkaus alkoi tulla avioliiton perustaksi Euroopassa vasta 1800-luvulla, eivät järjestetytkään avioliitot olleet vailla syvää kiintymystä ja kuumaa intohimoa.

Ympäristötieteen lehtori Timo Vuorisalon puheenvuorossa ihmisen tunteet saivat evoluutioekologisia selityksiä. Huonon pimeänäön varassa elävänä päiväeläimenä ihmisen on esimerkiksi kannattanut pelätä pimeään kätkeytyviä vaaroja, ja savannilta lähteneen ihmissuvun mieleen on edelleen tuota alkukotia muistuttava puistomaisema.

Evoluutiobiologi, akatemiaprofessori Virpi Lummaa kertoi, miten mummojen huolenpito auttaa sekä ihmis- että norsujälkeläisiä selviämään paremmin elämässä. Lummaa paljasti tämän yhteyden kirkonkirjoja ja Myanmarilaisia työnorsuja tutkimalla.

Teologian professori Mikael Lindfelt huomautti, ettei tiede ole suinkaan pelkän järjen varassa etenevää toimintaa, vaan tunteet ovat monella tavalla läsnä. Parhaimmillaan tutkimus on innostusta, iloa ja intohimoa, mutta siihen liittyy myös pettymyksiä ja jopa katkeruutta ja kateutta. Tieteen tekoa leimaa myös erityinen herkkyys tunnistaa asioiden välisiä yhteyksiä.

Ilta huipentui resonointiin Tuomas Akvinolaisen liturgioiden äärellä

Illan musiikillinen osuus pohjasi monitieteiseen tutkimusprojektiin, jossa selvitettiin Tuomas Akvinolaisen keskiaikaisen liturgian lauluja.

Tuomas Akvinolaisen maailmaan johdatti Turun yliopiston kulttuurihistorian dosentti Marika Räsänen, joka avasi aihetta keskiajantutkimuksen näkökulmasta. Lopuksi latinisti Seppo Heikkinen Helsingin yliopistosta kertoi, mitä tarinoita latinankielisten sanojen takaa löytyy.

Yleisökin innostui lauluun, kun tutkijoiden Vox Silentiin laulaja, musiikin tohtori Hilkka-Liisa Vuori opasti keskiaikaisen kirkkolaulun saloihin.

Luotu 27.09.2019 | Muokattu 27.09.2019