Tutkimuksen ja tohtorikoulutuksen virtuaali-instituutit esille EC2U:n foorumissa

20.10.2021

Turun ja kuuden muun eurooppalaisen yliopiston yhteisen EC2U-allianssin sisälle rakennettavat virtuaali-instituutit esittäytyvät 27.—28.10. järjestettävässä EC2U Foorumissa. Tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä tuodaan esille myös Research & Innovation For Cities & Citizens -yhteisprojektin kautta. Foorumi järjestetään Salamancassa, mutta siihen voi osallistua myös etänä.

EC2U-allianssin luo innovatiivista yhteistyötä sekä vapaan liikkuvuuden muotoja seitsemän eurooppalaisen yliopiston ja kaupungin välillä. Coimbran, Iasin, Jenan, Pavian, Poitiersin, Salamancan ja Turun yliopistot ovat tehneet yhteistyötä jo pidempään, mutta European Universities Initiative -allianssiksi EC2U hyväksyttiin viime vuonna.

Turun yliopistossa EC2U-toimintaa johtavan vararehtori Piia Björnin mukaan marraskuun 1. päivä ensimmäistä toimintavuottansa juhlistava EC2U on täyttänyt kaikki odotukset.

— Työpakettien sisällä sekä niiden välillä tehtävä yhteistyö on avointa ja tiivistä. Ongelmakohtiakin on ilmennyt, ovathan päätöksentekoelimet eri maissa ja yliopistoissa erilaisia, mutta toistaiseksi mikään asia ei ole jäänyt ratkaisua vaille. Turun yliopiston pian lanseerattava kansainvälisyysohjelma toimenpiteineen toteutuu monin tavoin jo EC2U-aktiviteeteissa, Björn sanoo.

Hankkeen johtoryhmän kokouksissa on jo käännetty katse kohti jatkokausihakemusta.

Salamancan foorumia voi seurata etänä

Yksi allianssin säännöllisistä toimintamuodoista on puolen vuoden välein järjestettävä foorumi, joissa viedään yhteistyötä eteenpäin sekä jaetaan hyviä käytäntöjä. Viime toukokuussa foorumi järjestettiin Turussa, 27.—28.10. Salamancassa.

Salamancan foorumi järjestään hybridimallisena. Avajaisia, Eurooppalaiset yliopistot -aloitteen tulevaisuutta käsittelevää keskustelua sekä päättäjäisiä voi seurata Salamancan yliopiston television lähetyksenä. Täysistuntoa, virtuaali-instituutteja esitteleviä osuuksia sekä opiskelijoiden verkoston keskustelua voi seurata verkkoyhteydellä.

EC2U on rakentamassa tohtorikoulutukseen ja tutkimukseen keskittyviä virtuaali-instituutteja. Keskiviikkona 27.10. foorumissa esittäytyvät Virtual Institute for Quality Education, Virtual Institute for Health and Wellbeing  ja Virtual Institute for Sustainable Cities and Communities.

Keskiviikkona esitellään myös EC2U-jäsenten toinen yhteishanke: Horizon2020:n rahoittama Research & Innovation For Cities & Citizens eli RI4C2-projekti, jonka avulla vahvistetaan tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Kehittämistyön keskiössä ovat koulutus, tutkimus, innovaatio ja yhteiskunnalle tuotettavat palvelut. Turun yliopiston vastuulla on yhteistyön lisääminen avoimen tieteen saralla.

Torstaina foorumissa pohditaan EC2U-ekosysteemin kehittämistä sekä Erasmus+-ohjelman Eurooppalaiset yliopistot -aloitteen (European universities Initiative) mukaisen toiminnan arvioinnin mahdollisuuksia. Opiskelijoiden keskustelussa mietitään, mitä opiskelijat tulevaisuudessa odottavat eurooppalaiselta korkeakoulutukselta.

>> Lisätietoa EC2U Forumista sekä ohjelma (Huom! kelloajat CET eli Suomen aikaa tuntia myöhemmin)
>> Seuraa ohjelmaa Salamancan yliopiston televisiosta
>> Lue lisää EC2U-toiminnasta Turun yliopiston ja allianssin sivuilta