Tutkimus etsii uusia ratkaisuja eturauhassyövän seulontaan

24.05.2016

Turun yliopiston tutkimuksessa on saatu erinomaisia tuloksia magneettikuvauksen ja veri- ja kudosnäytteiden käyttämisestä eturauhassyövän seulonnassa. Menetelmät voivat tuoda uusia ja lupaavia ratkaisuja kliiniseen lääketieteeseen.

Urologian ylilääkäri Peter Boström on toiveikas erinomaisten tutkimustulosten saattamisesta lääketieteelliseen käytäntöön.

​Eturauhassyöpä on selkeästi yleisin syöpäsairaus suomalaisilla miehillä. Turun yliopistollisen keskussairaalan urologian ylilääkäri, dosentti Peter Boström arvioi Suomessa olevan 45 000 eturauhassyöpäpotilasta.

– Turun yliopisto tekee jatkuvasti sekä akateemista että lääketeollisuuden kanssa tehtävää eturauhassyöpätutkimusta. Kenttä on monitieteinen ja monikansallinen, Boström sanoo.

Keskeisimpiä yliopiston akateemisissa tutkimuksissa ovat kuvantamistutkimukset. Käynnissä olevassa IMPROD-tutkimuksessa tutkitaan esimerkiksi magneettikuvauksen käyttöä eturauhassyövän diagnostiikassa yhdessä muun muassa Tyksin, Turun yliopiston kuvantamiskeskuksen ja PET-keskuksen kanssa.

Magneettikuvaus olisi kustannustehokas vaihtoehto seulonnalle

Eturauhassyöpään ei ole tällä hetkellä hyväksyttyä seulontaohjelmaa, kuten vaikkapa rintasyövälle tai kohdunkaulan syövälle. Yleisessä käytössä on verikokeesta tehtävä PSA-testi, mutta siihen liittyy useita ongelmia.

– Testi on epätarkka. Se antaa vääriä hälytyksiä, jolloin potilas joutuu turhaan epämukavaan ja haastavaan neulanäytteeseen, jossa otetaan neulalla koepala eturauhaskudosta.

IMPROD-tutkimus pyrkii selvittämään, voisiko magneettitutkimusta ja veri- ja kudosnäytteitä käyttää tehokkaammin kartoittamaan potilaiden eturauhassyöpäriskiä. Magneettikuvauksesta on saatu hyvin lupaavia tuloksia seulontamenetelmänä, jolla löydettäisiin se riskiryhmä, jolle neulanäyte on syytä tehdä.

– Magneettitutkimusta on jo tehty hyvin tuloksin kansainvälisesti, mutta magneettikuvauksen käyttöä seulontavaiheessa ei ole juurikaan tutkittu, Boström kertoo.

Turun yliopiston tutkimuksissa tehtävät magneettikuvaukset ovat ainutlaatuisia maailmanluokassa. Magneettikuvauksen yleinen ongelma on paitsi kallis laitteisto, myös sen hankaluus ja pitkä kesto tutkittavalle. Turun yliopiston diagnostisen radiologian professori Hannu Aronen ja tutkijalääkäri Ivan Jambor ovat kehittäneet hyvin nopean, vain noin 15 minuuttia kestävän kuvauksen, johon potilaalle ei myöskään tarvitse laittaa kanyyliä eikä antaa varjoainetta kuvauksen toimimiseksi.

– Heidän kehittämänsä kuvantaminen olisi kustannustehokas vaihtoehto eturauhassyövän seulontaan, mikäli se tehtäisiin laajalle väkijoukolle, Boström sanoo.

Lupaavista tuloksista toivotaan tulevan uutta lääketieteellistä käytäntöä

Lupaavia tuloksia on saatu myös veri- ja kudosnäytteistä, joita biotekniikan professori Kim Petterssonin tutkimusryhmä on työstänyt biokemian laitoksella. Ryhmä on löytänyt tavan ennustaa lisätutkimusten tarvetta myös niistä neulanäytteistä, jotka eivät ole suoraan sellaisesta kohdasta eturauhasta, johon syöpä on levinnyt.

Tällä hetkellä IMPROD-tutkimuksesta on käynnissä toinen vaihe, multi-IMPROD, jossa Turun yliopistossa saadut tulokset validoidaan Turun yliopiston ja Tyksin johdolla. Mukana ovat myös Helsingin ja Tampereen yliopistosairaalat ja Porin keskussairaala. Tähän tutkimusvaiheeseen pyritään rekrytoimaan 400 tutkittavaa.

– Jos tulokset ovat niin hyviä kuin ensimmäinen vaihe antoi ymmärtää, toivomme että löydöksistämme tulisi lääketieteellistä käytäntöä Suomessa ja laajemminkin, Boström kertoo.

>> Väitöstutkimuksessa löydettiin potentiaalisia työkaluja eturauhassyöpädiagnostiikan parantamiseen (Väitös: MSc Saeid Alinezhad, 15.4.2016, molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka)

Ellinoora Havaste
Kuvat: Hanna Oksanen ja Ellinoora Havaste