Tutkimus: Yhteiskunnalliset yritykset voivat kehittyä nykyisessä kriisissä

14.12.2020

Kansainvälisesti yhteiskunnallisilla yrityksillä on ollut merkittävä rooli COVID-19-pandemian pahentamien sosiaalisten ongelmien ratkaisemisessa, mutta pandemian aikana sosiaaliset yritykset ovat kohdanneet vakavia ongelmia, jopa konkursseja, joka asettaa yhteiskunnallisten yritysten vaikutuksen vaakalaudalle.

– Nyt on todella tärkeää, että yhteiskunnalliset yritykset jatkavat yhteiskunnallista keskustelua, mikä auttaa rakentamaan positiivisemman ilmapiirin pandemian torjunnassa ja sen jälkiseurausten selvittämisessä, korostaa Mohamed Farhoud Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Uudessa tutkimuksessaan Farhoud yhdessä tutkijoiden kanssa yhdistivät yrittäjyystutkimuksen näkökulmia ja ehdottavat strategioita, joilla yhteiskunnallisten yritysten joukkorahoitustoiminta ja joukkorahoitustoiminta ylipäätään voisi selvitä nykyisestä kriisistä ja vaikuttaa tehokkaasti yhteiskunnallisten yritysten palvelemiseen kriisitilanteissa.

– Yhteiskunnallisten yritysten joukkorahoitus on kärsinyt suunnattomasti pandemiasta. Tässä tutkimuksessa käsittelemme strategioita joukkorahoitusalustoille sekä yhteiskunnallisille yrityksille, jotta ne menestyisivät pandemian aikana ja sen jälkeen. Esimerkiksi ideoiden myymisessä ja joukkorahoituskampanjoissa jo pelkät kielelliset vivahteet voivat edistää tätä, Farhoud jatkaa.

Tutkimus, Social enterprise crowdfunding in an acute crisis, heijastaa Isossa-Britanniassa toimivan joukkorahoitusalustan UpEffectin kokemuksia yhteiskunnallisten yritysten joukkorahoituksen keskeisiä haasteita COVID-19:n aikana. Kirjoittajat valaisevat keskeisiä strategioita, joita joukkorahoitusalustat voivat käyttää tukemaan yhteiskunnallisia yrityksiä selviämään COVID-19-pandemiankaltaisesta kriisistä.

Tutkimuksen tiedot:

Farhoud, M., Shah, S., Stenholm, P., Kibler, E., Renko, M., & Terjesen, S. Social enterprise crowdfunding in an acute crisis. Journal of Business Venturing Insights, 15, e00211.

Open access -julkaisu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352673420300676

Lisätietoa tutkimuksesta: mohamed.farhoud@utu.fi; pekka.stenholm@utu.fi

Luotu 14.12.2020 | Muokattu 14.12.2020