​Tutkimusjohtaja Jari Kaivo-oja opetus- ja kulttuuriministeriön Osaamisen tulevaisuuspaneeliin

28.08.2017

Opetusministeri Grahn-Laasonen asetti osaamisen tulevaisuuspaneelin 21.8.2017. Paneeli toimii nykyisen hallituksen toimintakauden loppuun asti (kevät 2019). Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja, dosentti Jari Kaivo-oja on yksi juuri asetetun osaamisen tulevaisuuspaneelin jäsenistä.

Osaamisen tulevaisuuspaneelin nimittämisen yhteydessä opetusministeriö taustoittaa tulevaisuuspaneelin työtä seuraavasti: ”Tieteen ja teknologian kehitys sekä yhteiskunnalliset muutokset, esimerkkeinä tekoäly ja robotiikka, muuttavat työelämää ja osaamistarpeita nopeasti. Muutoksen arvioidaan olevan aiempia teknologisia murroksia laaja-alaisempi ja nopeampi, mikä asettaa isoja vaatimuksia osaamis- ja koulutustarpeiden ennakoinnille ja koulutusjärjestelmän kehittämiselle.”

Osaamisen tulevaisuuspaneelin puheenjohtajana toimii professori Anne Brunila ja jäseninä ovat:

• Cristina Andersson, tietokirjailija
  • Olli-Pekka Heinonen, pääjohtaja, Opetushallitus
  • Martti Hetemäki, valtiosihteeri, valtiovarainministeriö
  • Kaarle Hämeri, kansleri (1.10.2017 alkaen), Helsingin yliopisto
  • Sanna Järvelä, professori, Oulun yliopisto
  • Jari Kaivo-oja, Tutkimusjohtaja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto
  • Esko Kilpi, toimitusjohtaja, Esko Kilpi Oy
  • Paula Laine, johtaja, Sitra
  • Anita Lehikoinen, kansliapäällikkö, opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Lauri Lyly, pormestari, Tampereen kaupunki
  • Ilkka Paananen, toimitusjohtaja, Supercell
  • Petri Rouvinen, tutkimusjohtaja, ETLA
  • Riitta Salmelin, professori, Aalto-yliopisto

Lue lisää osaamisen tulevaisuuspaneelista ja sen tehtävien annosta.

Luotu 28.08.2017 | Muokattu 28.08.2017