Tutkimusta tiedon jakamisesta ja datapohjaisesta liiketoiminnasta kansainvälisissä teollisuusyrityksissä

14.05.2022

Taina Eriksson ja Marikka Heikkilä Turun kauppakorkeakoulun CCR-yksiköstä tutkivat datapohjaista liiketoimintaa kuudessa kansainvälisessä valmistavan teollisuuden yrityksessä. Tutkimuksessa tunnistettiin datapohjaisiin liiketoimintamallien kehittämisen haasteita ja testatiin yhdessä yritysten kanssa tiedon jakamisen mahdollistavien sopimusten toimivuutta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Sitran kanssa, jonka luoma Reilun datatalouden sääntökirja ja sopimuspohjat todettiin hyväksi lähtökohdaksi yritysten sopiessa datan jakamisen säännöistä.

Tutkimus tehtiin tiiviissä ja hedelmällisessä yhteistyössä osallistuneiden yritysten kanssa. Konecranesin innovaatioasiantuntija Juho Silmukari kertoo: "Yhteistyömme UTU CCR:n kanssa Industrial Data Excellence -projektissa voidaan pitää pioneerityönä uusien tietopohjaisten liiketoimintamahdollisuuksien tutkimisessa suomalaisessa teollisuudessa. Aiheen monimutkaisuudesta huolimatta yhdessä CCR:n kanssa teimme useita oivalluksia tulevaisuuden datataloudesta ja siihen liittyvästä oikeudellisesta kehyksestä."

"Käytännön yhteistyö ja tutkimus UTU CCR:n kanssa oli ammattimaista ja sujuvaa, ja heidän kykynsä tarjota ratkaisuja haasteiden keskellä auttoi koko konsortiota etenemään projektissa. Yhteistyön tulokset auttavat Konecranesia päätöksenteossamme liittyen lähitulevaisuuden datatalouteen ja sen antamiin mahdollisuuksiin", Juho Silmukari jatkaa.

Tutkimus oli osa Finnish Advanced Manufacturing Networkin (FAMN) InDEx-kehityshanketta (2019-2022), jossa yritysten tavoitteena oli rakentaa Suomeen teollisuuden datayhteisöä ja yhteistä data-alustaa.

DIMECCin InDEx-ohjelma (Industrial Data Excellence) keskittyi digitalisoimaan Suomen teollisuutta ja rakentamaan datayhteisöä sekä yhteistä data-alustaa. Ohjelmaan osallistuivat Konecranes, Danfoss, Elekmerk, Fastems, HT Laser, PrimaPower, Raute, SSAB ja TietoEVRY. Akateemisia kumppaneita olivat Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja VTT. InDEx-ohjelman rahoittivat Business Finland ja ohjelmaan osallistuvat yritykset yhdessä.

Luotu 14.05.2022 | Muokattu 14.05.2022