Tutustu Education Source Ultimate -tietokantaan

04.12.2023

Education Source Ultimate on kattava koulutusalan artikkelien kokotekstitietokanta, joka on suunniteltu kasvatustieteiden opiskelijoille, tutkijoille, ammattilaisille ja päätöksentekijöille. Koulutustutkimuksen kattavuus ulottuu kaikille koulutuksen tasoille ja sisältää koulutusalan erikoisaloja aina koulutusarvioinnista ja koulutusetiikasta koulutusteknologiaan, lukutaitoon, tutkimusmetodologiaan ja paljon muuhun.

Education Source Ultimate pähkinänkuoressa

Tietoasiantuntija Kaisu Kesonen kertoo, että Education Source Ultimate on suunniteltu helpottamaan koulutusalan käyttäjien tutkimustarpeita tarjoamalla pääsyn kattavaan vertaisarvioitujen, kokotekstejä sisältävien aikakauslehtien kokoelmaan. Tietokanta on ollut Turun yliopistolla koekäytössä syksyn ajan, ja hyvien käyttökokemusten vuoksi se on voitu hankkia yliopistolaisten käyttöön toistaiseksi.

Education Source Ultimate on verkkotietokanta, joka on suunniteltu palvelemaan monipuolisesti akateemista yhteisöä. Tietokanta tarjoaa käyttäjäystävällisellä alustallaan runsaasti tieteellisiä artikkeleita, tutkimuksia, konfrenssipapereita ja koulutusjulkaisuja, käsitellen laajaa kirjoa koulutusalan aiheita.

Aihealueet

• Aikuis-, ura- ja ammatillinen koulutus
  • Arviointi ja evaluointi
  • Opetusmenetelmät
  • Kaupunkikasvatus

Education Source Ultimate sisältää uusia kokotekstilehtiä

Education Source Ultimate sisältää noin 1 500 kokotekstiartikkeleja tarjoavaa lehteä enemmän kuin kirjaston aiemmin tarjoama Education Source -tietokanta. Mukana on myös yli 4 000 koulutukseen liittyvää konferenssipaperia ja koulutusvideoita SimpleK12-palvelusta.

– Olemme ottaneet tietokannan laajennuksen esiin syksyn tiedonhallinnan opetuksissa ja markkinoineet uudistusta myös opettajille ja tutkijoille, kertovat kirjaston asiantuntijat Joni Lanki ja Kaisu Kesonen.

Opettajankoulutuslaitoksen kirjastossa työskentelevä kirjastoamanuenssi Joni Lanki kiittelee Education Source Ultimatea kasvatustieteiden tiedonlähteiden monipuolistamisesta ja laajentamisesta.

– Kannattaa ehdottomasti kokeilla Education Source Ultimatea tiedonhaussa tutumman ERIC-tietokannan rinnalla, Joni Lanki kannustaa.

Uuden laajennuksen parhaat puolet

• Monitieteinen sisältö ja laaja koulutusresurssien kirjo
  • Vertaisarvioidut lehdet takaavat tiedon luotettavuuden
  • Kuratoidut ja indeksoidut avoimen saatavuuden (OA) julkaisut