Tyksissä tehtävälle tutkimukselle 2,6 miljoonaa euroa valtion tutkimusrahoitusta

10.01.2018

Suurimmat rahoitukset myönnettiin konsortiotutkimushankkeille, joista professori Olli Raitakarin johtamassa hankkeessa tutkitaan vanhempien ja isovanhempien altisteiden vaikutusta jälkeläisten terveyteen ja dosentti Tuomas Kiviniemen johtamassa kolmen tutkimushankkeen konsortiossa pyritään vähentämään eteisvärinään liittyviä haittatapahtumia sydäntoimenpiteisiin tulevilla potilailla.

​Valtion tutkimusrahoituksella tuetaan terveydenhuollon yksiköissä tapahtuvaa kliinisen sekä palvelujärjestelmä- ja vaikuttavuustutkimuksen tutkimusalueisiin kuuluvaa terveystieteellistä tutkimusta. Valtion osoittamasta tutkimusrahoituksesta saa vuonna 2018 tukea Tyksin erityisvastuualueella yhteensä 167 tutkimushanketta tai tutkijaa, heistä 36 valmistelee väitöskirjaansa.

Uusista kliinisistä hankkeista merkittävää rahoitusta osoitettiin MS-tautiin liittyvän piilevän tulehduksen kuvantamismenetelmien tutkimukseen, akuutin keuhkovaurion uusiin hoitomahdollisuuksiin, lasten pitkäaikaissairauksien kehittymistä koskevaan FinnBrain-osatutkimukseen, ihmisen papilloomaviruksen DNA:ta koskevaan tutkimukseen sekä lapsuusajan lihavuutta ennustavien aivojen rakenteen ja toiminnan piirteiden tutkimukseen.

Palvelujärjestelmä- ja vaikuttavuustutkimusryhmässä uusina hankkeina tuettiin lasten ortopedisten sairauksien tutkimusta sekä unen ja hengityksen yhteyksiä koskevaa tutkimusta. Perusterveydenhuollon hankkeissa suurimpana tuettiin ikääntyneiden henkilöiden itsenäisen selviytymisen ja itsenäisyyden edistämiseen liittyvän hoidon tutkimusta.

Aiemmista kliinisistä tutkimushankkeista tukea saivat vakavien mielenterveyshäiriöiden tutkimusohjelma, pre- ja perinataalisten riskitekijöiden vaikutusta psyykkisten häiriöiden ja oirekokonaisuuksien kehittymiseen selvittävä tutkimus sekä varhaisen mikrobiston ja probioottihoiton suhdetta ei-tarttuvien tautien tunnistamiseen ja ehkäisyyn tutkiva hanke.

Palvelujärjestelmän tutkimuksena tuetaan edelleen mm. eteisvärinän ja sydäntoimenpiteiden komplikaatioiden tutkimusta, terveydenhuollon kehittämistä rekisteritiedon avulla, potilasohjauksen tuloksellisuuden arviointia sekä aggressiivisen potilaan hallintaa kehitettävän intervention arviointia.

Konsortiotutkimushankkeina tuettiin dosentti Tuomas Kiviniemen CAREFIB-tutkimusta (70 000 €) sekä professori Olli Raitakarin johtamaa ERC-hanketta (80 000 €).

>> Kaikki rahoituksen saaneet hankkeet Varsinais-Suomen siraanhoitopiirin uutisessa

Luotu 10.01.2018 | Muokattu 10.01.2018