Työelämäpäivässä esiintyjiä oposta europarlamentaarikkoon

25.11.2013

Ainejärjestö Katkon vuotuinen työelämäpäivä tarjosi kasvatustieteiden laitoksen opiskelijoille jälleen loistavan mahdollisuuden kurkistaa erilaisiin urapolkuihin. Euroopan parlamentin jäsen Hannu Takkula kertoi mielenkiintoisesta ja kiireisestä työstään kulttuuri- ja koulutusvaliokunnassa.

​Hannu Takkula innostui opiskelijayleisön edessä myös muistelemaan poliittisen uransa alkua Lapin yliopiston ylioppilaskunnassa.

​Samalla Takkula muistutti opiskelijoita EU:n arvoperinnöstä, joka uhkaa välillä hukkua, jos puhutaan vain talousnäkökulmasta. Euroopan Unioni on edistänyt esimerkiksi ihmisoikeuksien, mielipiteen vapauden ja oikeusvaltioperiaatteen toteutumista eri maissa.

– Euroopan Unioni on ennen kaikkea arvoyhteisö, ja sellaisena sitä pitää kehittää.

Sekä arvojen että talouden kannalta Euroopan tulee Takkulan mukaan satsata nimenomaan tutkimukseen, kehitykseen ja koulutukseen. Koulutusviennissä olisi paljon mahdollisuuksia myös Suomelle. EU:n menestystarinana Takkula nosti esiin esimerkiksi Erasmus-ohjelman.

– Jo yli satatuhatta suomalaistakin opiskelijaa, tutkijaa ja opettajaa on EU:n ohjelmien kautta hyötynyt opiskelujaksosta tai työharjoittelusta ulkomailla.

Käytännössä yrityksillä on jo valtioita enemmän rahaa koulutukseen satsattavaksi. Lisäksi toimintaympäristömme ja teknologiat kehittyvät niin hurjaa vauhtia, että koulutusten suunnittelu on haasteellista.

– Ihmisille pitäisi kouluttaa laajat pohjatiedot ja -taidot, jotta he myöhemmin pystyvät lyhyillä orientaatiokoulutuksilla kouluttautumaan uusille urille.

Työelämäpäivä on jokavuotinen tietoisku

Opon töitä tällä hetkellä tekevä alumni Kaisu-Leena Nikkanen kertoi omista opiskelu- ja työkokemuksistaan.

Kuuntelijoita työelämäpäivässä oli noin kolmisenkymmentä. Järjestelyissä häärännyt Anna Eskola kuvaa tapahtumaa innostavaksi ja antoisaksi.

– Päivän ohjelmassa tuntui olevan tasaisesti jokaiselle jotakin. Esiintyjien innostus tarttui meihin opiskelijoihinkin, ja päivän aikana syntyi monenlaisia spontaaneja keskusteluja esiintyjien ja kuuntelijoiden kesken.

Ennen Hannu Takkulaa olivat puheenvuoronsa pitäneet esimerkiksi Juha Sainio Rekrystä, Tiia Enges kasvatustieteiden tiedekunnasta ja Hanna-Mari Savolainen Speciasta.

Kata Hava kertoi tarkasti laaditun CV:n merkityksestä työtä hakiessa. Specian CV-klinikka sai myös paljon kiitosta. Se oli kuulemma antanut aivan uusia työkaluja erottumiseen työnhakijoiden suuressa massassa, kertoo Anna Eskola.

– Erityisen iloinen olen siitä, että saimme myös pari alumnia, Paula Suoniemen ja Kaisu-Leena Nikkasen, kertomaan omasta työstään.

Teksti ja kuvat: Katja Kontu

Luotu 25.11.2013 | Muokattu 25.11.2013