U2 Zero Carbonin käynnistystapahtumassa visioitiin hiilineutraalia tulevaisuutta

07.05.2018

Turun yliopisto on lähtenyt mukaan Climate Leadership Coalition (CLC) -yhteistyöhön. U2 Zero Carboniksi nimetty uusi avaus liittyy yliopiston strategiseen biotulevaisuuden temaattiseen tutkimuskokonaisuuteen. Perjantaina 4.5. järjestetty U2 Zero Carbonin käynnistystapahtuma kokosi yhteen tutkijoita yliopiston eri tiedekunnista.

– Oma sukupolveni on tuhlannut liikaa maailman resursseja. Nyt on teidän sukupolvenne tehtävä pelastaa maailma, rehtori Väänänen lausui U2 Zero Carbonin käynnistystapahtumassa.

​CLC-yhdistykseen liittyminen nähdään Turun yliopistossa osana biotulevaisuuden kokonaisuutta, joka on yksi yliopiston strategisista tutkimusteemoista. Yhteistyö laajentaa tutkimusteemaa ja tuo siihen uudella tavalla mukaan yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja yritysyhteistyön.

U2 Zero Carbonin käynnistystilaisuutta juonsi kehitysjohtaja Riitta Mustonen. Paikalle sankoin joukoin saapuneet tutkijat kuulivat ensimmäisenä rehtori Kalervo Väänäsen puheenvuoron, jossa hän toivoi Turun yliopiston tutkijoiden löytävän uudenlaisia ravinnon ja energian tuotantomuotoja, jotka eivät kuormita liikaa luontoa.

– Meidän tulee tutkia ja luoda uutta tietoa, jotta maailmaa voidaan muuttaa. Tämä ei tapahdu pelkästään omalla takapihallamme, vaan globaalisti hyödynnettävää tietoa tuottamalla, Väänänen linjasi.

Tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen puhui tilaisuudessa avoimen tieteen merkityksestä hiilineutraalia tulevaisuutta rakentaessa. Avoimen tutkimustiedon tuottaminen on Suomisen mukaan yliopiston moraalinen velvoite julkisrahoitteisena organisaationa ja toisaalta tae sille, että tutkimustulokset ovat verifioitavissa ja validoitavissa.

Avoin ja saavutettava tutkimustieto on myös edellytys sille, että yliopistojen tuottamaa tutkimusta voidaan hyödyntää laaja-alaisesti myös yritysmaailmassa.

– Avoimeen tieteeseen kytkeytyy vahvasti Henry Chesbrough'n laatima avoimen innovaation käsite, joka liittyy tutkimus- ja kehitystoiminnan läpinäkyvyyteen ja hyödyntämiseen jatkossa. Turun yliopistoon on laadittu erinomainen avoimen tieteen infrastruktuuri, jota tulee jatkossa hyödyntää entistä enemmän myös yritysyhteistyössä, Suominen sanoi.

Hiilineutraali tulevaisuus edellyttää poikkitieteellistä yhteistyötä

CLC:n toiminnanjohtaja Jouni Keronen puhui U2 Zero Carbonin käynnistystilaisuudessa yhdistyksen toiminnasta ja tavoitteesta toimia fasilitaattorina tieteen ja yritysmaailman välillä. Kerosen mukaan tärkeä päämäärä on tunnistettava myös yrityspuolella ja hän varoittelikin kuulijoita ilmastonmuutoksen hälyttävistä lähitulevaisuuden uhista:

– Tämänhetkisten raporttien mukaan maapallon lämpötila tulee nousemaan kolmesta neljään celsiusastetta vuoteen 2050 mennessä. Maailman väestöstä 90 prosenttia asuu alueilla, joilla tällainen ilmastonmuutos tulisi vaikuttamaan katastrofaalisesti ruoantuotantoon, Keronen sanoi.

– Yksi usein unohdettu alue ilmastonmuutoksen torjumisessa on kansalaisten aktivointi. Yksilötason päätöksillä voitaisiin tälläkin hetkellä vähentää koko Suomen hiilijalanjälkeä jopa 68 prosenttia, Keronen totesi puheenvuorossaan.

U2 Zero Carbonin toimintakenttä painottuu biotulevaisuuden temaattiseen tutkimuskokonaisuuteen, joka puolestaan rakentuu vahvaan tutkimukseen bioenergian ja fotosynteesin, ruoan tuotannon ja turvallisuuden, funktionaalisten elintarvikkeiden ja ravinnon sekä tulevaisuudentutkimuksen alueilla. Sen kaksi tukipilaria ovat ruoka ja energia, jotka ovat keskeiset komponentit myös CLC-verkostossa.

Akateemikko Eva-Mari Aro puhui tilaisuudessa muun muassa siitä, miten ruoantuotannon vaikutusta ympäristöön voidaan vähentää.

– Emme voi tarkastella ruokaa itsessään, vaan meidän tulisi puhua ruokasysteemeistä. Ruoantuotanto vaikuttaa kaikkeen: kaupunkeihin, teollisuuteen, ekosysteemeihin. Jos tahdomme vaikuttaa ilmastonmuutokseen, meidän tulee tehdä systeeminen muutos ruoantuotannossa, Aro totesi.

Kehitysjohtaja Riitta Mustosen mukaan monitieteisessä avauksessa tutkimusosaamista tarvitaankin myös kestävän kulutuksen ja kuluttajatottumusten tutkimuksesta, jossa otetaan huomioon myös taloudelliset, kulttuuriset, sosiologiset sekä käyttäytymistieteisiin liittyvät näkökulmat.

Turun yliopiston sisäinen tapahtuma, U2 Zero Carbon Launch Event Research & Networking, järjestettiin perjantaina 4.5. Potkurin tiloissa ICT-Cityssä. Laajempi sidosryhmätilaisuus, U2 Zero Carbon Launch Event Co-creation & Innovation, järjestetään keskiviikkona 16.5. Tilaisuuteen voi ilmoittautua 13.5. asti tästä linkistä.

Lisätietoa:

U2 Zero Carbonin sivut: https://blogit.utu.fi/zerocarbon/