U2 Zero Carbonin sidosryhmätilaisuudessa ideoitiin uusia tutkimusavauksia

18.05.2018

Turun yliopisto on mukana Climate Leadership Coalition (CLC) -yhteistyössä. Yliopiston strateginen kestävän kehityksen yhteistyö tunnettaan nimellä U2 Zero Carbon. Keskiviikkona 16.5. järjestettiin laajempi sidosryhmätilaisuus, joka kokosi yhteen yliopiston eri tiedekuntien tutkijoita ja lähialueen yritysten edustajia.

​U2 Zero Carbonin toimintakenttä painottuu biotulevaisuuden temaattiseen tutkimuskokonaisuuteen, joka puolestaan rakentuu vahvaan tutkimukseen bioenergian ja fotosynteesin, ruoan tuotannon ja turvallisuuden, funktionaalisten elintarvikkeiden ja ravinnon sekä tulevaisuudentutkimuksen alueilla.

Kehitysjohtaja Riitta Mustonen juonsi keskiviikkoista sidosryhmä- ja verkostoitumistilaisuutta. Mustonen totesi, että yliopistossa tehdään tälläkin hetkellä paljon sellaista tutkimusta, jolla on käyttöarvoa kestävän kehityksen takaamisessa.

– Tärkeintä on nyt tunnistaa, millaista tutkimusta meidän tulisi tehdä hiilineutraalin tulevaisuuden saavuttamiseksi. Siksi olemme kutsuneet tänne sekä eri alojen tutkijoita esittelemään omaa tutkimustaan että yritysten edustajia kertomaan yritysten tarpeista, Mustonen kertoi.

Yritysyhteistyö tärkeä ulottuvuus U2 Zero Carbonissa

Tilaisuudessa kuultiin puheenvuorot Raisio-konsernin viljapäällikkö Minna Oravuolta ja Unican toimitusjohtaja Sanna Hovilta. Oravuo totesi puheenvuoronsa alussa, että Suomessa on yksi maailman lyhyimpiä kasvukausia, mikä vaikuttaa merkittävästi ruoantuotantoomme.

– Tarvitsemme tutkimusta ja kehitystä viljelytekniikkaan: Millä menetelmillä ja lajikkeilla kasvukautta voidaan aikaistaa kevään suuntaan? Kasvi- ja lajikejalostus voivat parhaimmillaan tukea erikoiskäyttökohteita ja mahdollistavat uusiin kasvuolosuhteisiin sopeutuvan maanviljelyn, Oravuo sanoi.

Lisäksi Oravuo painotti terveystutkimuksen merkitystä suomalaisten viljojen lajikejalostuksen ja markkinoinnin kannalta sekä toisaalta myös yhteiskunta- ja kauppatieteiden merkitystä ihmisten kulutustottumusten tutkimisessa.

Hovi puolestaan puhui Unican toiminnasta ilmastonmuutoksen ehkäisemisessä. Yritys mittaa Hovin mukaan säännöllisesti ruokailusta syntyvän biojätteen määrää ja pyrkii jatkuvasti kehittämään keinoja sen vähentämiseksi.

– Meillä on ollut ilmastoystävällisiä lounaita ja erilaisia kampanjoita, joilla ruoan hävikkiä on pyritty vähentämään. Olemme myös panostaneet kotimaisiin raaka-aineisiin ja pakkausten kierrätykseen, Hovi kertoi.

Tutkimusesittelyjä eri tieteenaloilta

Zero Carbonin toisessa käynnistystapahtumassa kuultiin myös lukuisia viiden minuutin pituisia tutkimusesittelyjä. Apulaisprofessori Mari Sandell kertoi funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta ja esitteli myös elokuussa avattavaa moniaistiseen asiakaskokemukseen keskittyvää ruokaelämyskeskus Flavoriaa.

– On totta, että kuluttajatottumuksia on vaikea muuttaa. Flavorian taustalla onkin pyrkimys päästä tutkimaan ruuan ja elintarviketuotteiden kuluttajakokemista kokonaisvaltaisesti. Ihmisten kokemuksiin ruuasta ja juomasta vaikuttavat ruuan ominaisuuksien lisäksi kokijan yksilölliset aistimukset, aiemmat kokemukset ja odotukset sekä koko moniaistinen ympäristö, Sandell kertoi.

Turun kauppakorkeakoulussa tutkijatohtorina työskentelevä Sini Laari esitteli tilaisuudessa tutkimustaan, joka käsittelee toimitusketjujen kestävää kehitystä johtamisen näkökulmasta.

– Tarvitsemme uudenlaisen tavan ajatella, jossa sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät tekijät nostetaan yhtä tärkeiksi yritysmaailman ulottuvuuksiksi kuin tuottavuus. Tässä tärkein rooli on yritysjohtajilla, jotka tekevät ympäristön kuormittavuuteen liittyvät toimitusketjua koskevat päätökset, Laari totesi.

Tilaisuudessa kuultiin tutkimusesittelyt myös elintarvikeoikeuden dosentti ja yritysjuridiikan lehtori Anu Lähteenmäki-Uutelalta, biokemian laitoksen tutkijalta Martina Jokelilta, kasvatustieteilijä Teija Koskelalta, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen projektitutkija Marianna Birmoser Ferreira-Aululta, sekä kemian laitoksen professori Carita Kvarnströmiltä.

Esittelyjen jälkeen osallistujat pääsivät jalostamaan uusia tutkimusavauksia työpajamuotoisessa ryhmätyöskentelyssä. Työpajoja veti Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen.

Lisää aiheesta:

U2 Zero Carbonin käynnistystapahtumassa visioitiin hiilineutraalia tulevaisuutta

U2 Zero Carbonin sivut: https://blogit.utu.fi/zerocarbon/

Heikki Kettunen