Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Olga Dibrova luennoi Doing Business in Wider Europe -kurssilla

17.02.2023

Turun kauppakorkeakoulun Doing Business in Wider Europe (KV27) -kurssilla opiskelijat saavat perusteellisen katsauksen laajemman Euroopan keskeisten talouksien perusteisiin, ulkomaan taloussuhteisiin ja liiketoimintaympäristöön sekä yrityskulttuurien erityispiirteisiin eri maissa.

Pan-Eurooppa Instituutin johtajan, kansainvälisen liiketoiminnan professori Kari Liuhdon vetämällä kurssilla vierailee lisäksi huippuasiantuntijoita sekä liike-elämän että valtionhallinnon sektoreilta. Kurssin vieraileviin luennoitsijoihin kuuluu suurlähettiläitä sekä asiantuntijoita muun muassa Euroopan komissiosta ja ulkopoliittisesta instituutista.

Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova kertoi vierailuluennollaan 16.2. Venäjän hyökkäyksen laajamittaisesta vaikutuksesta Ukrainan talouteen. Dibrova esitteli opiskelijoille myös Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin kymmenkohtaisen rauhansuunnitelman, joka kattaa muun muassa ruokaturvallisuuden, energiaturvallisuuden ja ympäristötuhojen estämisen.

- Olemme rauhaa rakastava valtio. On tärkeää erottaa puheessa, että kyseessä ei ole sota Ukrainassa, vaan Venäjän käymä sota Ukrainaa vastaan. Edessämme on mittava ja kauan kestävä maamme uudelleenrakennus. Samalla meidän tulee varmistaa, ettei sama toistu enää ikinä. Tietäkää, että teidän panoksillanne tutkimuksessa ja henkilökohtaisessa elämässä on aitoa vaikutusta, Dibrova sanoi.

Dibrova korosti luentonsa aikana Ukrainan ja Suomen vahvaa suhdetta sekä avasi keskeisiä yhteistyömahdollisuuksia. Mailla olisi potentiaalia syventää yhteistyötään erityisesti koulutuksen, energiasektorin ja digitaalisen transformaation aloilla.

- Suomi on yksi avainkumppanimme ja liittolaisemme, sekä vahvasti sitoutunut yhteisiin sääntöihin pohjautuvan kansainvälisen järjestyksen ylläpitämiseen. Kiitän Suomea merkittävästä solidaarisuudesta ja tuesta tänä aikana, sekä myös tulevaisuudessa, kertoo Dibrova.

Luennon päätteeksi Dibrova kannusti opiskelijoita esittämään rohkeasti kysymyksiä ja käymään keskustelua myös aiheen vierestä. Kysymyksiä heräsi erilaisista aiheista kuten miinoituksista Ukrainassa sekä ulkomaalaisista suorista investoinneista Ukrainaan. Dibrovalta kysyttiin myös positiivisimmista kokemuksista sodan alkamisen jälkeen. Dibrova mainitsi yhtenä mieleenpainuvana esimerkkinä pääsiäismaanantaina 2022 pitämänsä puheen Helsingin tuomiokirkon portailla sodan vastaisessa mielenilmauksessa. Tilaisuudessa oli silloin tuhansia ihmisiä osoittamassa tukeaan Ukrainalle.

Luotu 17.02.2023 | Muokattu 17.02.2023