Ukrainan suurlähettiläs: Talouteen on tärkeää panostaa

11.03.2015

Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Andrii Olefirov piti kauppakorkeakoululla vierailuluennon Ukrainan menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta eurooppalaisena maana.

Andrii Olefirov vastasi vierailuluennollaan lukuisiin opiskelijoiden ja muun yleisön esittämiin kysymyksiin.

​Ajankohtainen teema kokosi kauppakorkeakoululle luentosalillisen kiinnostuneita. Luentonsa aluksi Olefirov kertoi mielenkiintoisia faktoja Ukrainasta. Hän mainitsi esimerkiksi, että Ukrainan suurlähetystö on toiminut Suomessa samassa paikassa aina vuodesta 1918 saakka.

Olefirov jatkoi luentoaan jakamalla näkemyksiään Ukrainan tulevaisuudesta peilaten niitä vuosi sitten alkaneeseen kriisiin ja siitä selviytymiseen.

‒ Maamme pitää olla vahva sisältä ja ulkoa, jotta tulevaisuus voi olla menestyksekäs. Suurin osa ukrainalaisista haluaa olla itsenäisiä, mutta meidän tiemme ulos kriisistä pitää olla laillinen, Olefirov viittasi Itä-Ukrainan tilanteeseen.

Suurlähettiläs puhui maan tuoreesta vuoteen 2020 tähtäävästä uudistusohjelmasta, jonka tavoitteena on lisätä läpinäkyvyyttä ja vähentää byrokratiaa ja tätä kautta muun muassa lisätä ulkomaisten yritysten sijoittumista Ukrainaan sekä kansalaisten luottamusta hallintoon.

‒ Kaikille yrityksille tarvitaan yhdet ja samat säännöt, olivat ne ukrainalaisia tai ulkomaisia.

Olefirov painotti, miten tärkeänä pitää Ukrainan yhteyksiä Euroopan maihin. Erityisesti ihmisten vapaaseen liikkumiseen ja talouden rakentamiseen tulee suurlähettilään mukaan panostaa.

‒ Minulla on unelma siitä, että Ukrainasta tulee joskus EU:n jäsen, tulevaisuutemme on Euroopassa. Meidän pitää tehdä paljon töitä, mutta olen positiivinen maan tulevaisuuden suhteen.

Luotu 11.03.2015 | Muokattu 11.03.2015