Uudet professorit esittelivät tutkimusalojaan

06.02.2015

Matematiikan professori Peter Hästö, oikeushistorian professori Mia Korpiola ja eurooppalaisen talousoikeuden professori Tuomas Mylly pitivät professoriluentonsa 4.2. Luennot käsittelivät matematiikan opettajakoulutusta Suomessa, oikeushistorian uusia tutkimussuuntia ja eurooppalaisen talousoikeuden kehitystä.

​Professoriluennot kuuluvat Turun yliopiston akateemiseen perinteeseen. Kaikille avoimilla luennoilla professorit esittelevät omien tutkimusalojensa historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta.

Eurooppalaisen talousoikeuden professori Tuomas Mylly piti luentonsa otsikolla ”Parodia ja eurooppalainen talousoikeus”. Mylly pohti parodian sääntelyn kautta eurooppalaisen talousoikeuden kehitystä ja tutkimuksellisia tarpeita. Hän otti luentonsa lähtökohdaksi Charlie Hedbon toimitukseen tammikuun alussa kohdistuneen terrori-iskun, joka on herättänyt laajaa keskustelua sananvapaudesta ympäri Eurooppaa.

‒ Isku sinänsä on yksiselitteisen tuomittava.  Sen rikosoikeudellinen arviointi ei liene kovin mielenkiintoista. Oman tutkimusalani kannalta mielenkiintoista onkin se, miten eurooppalainen talousoikeus määrittää talouden, politiikan, taiteen ja kansalaisyhteiskunnan rajapinnassa tapahtuvaa pilakuvien piirtämistä ja julkaisemista. Onko tällainen toiminta EU:n alueella lainsäädännöllisesti niin vapaata kuin iskun jälkeisissä keskusteluissa on usein oletettu, Mylly kysyi.

Oikeushistoria kääntää katseensa maallikoihin

Oikeushistorian professori Mia Korpiola loi luennollaan katsauksen maallikoiden oikeudellisen tiedon ja taidon tutkimukseen ja sen avaamiin uusiin, poikkitieteellisiin ulottuvuuksiin.

‒ Oikeudelliset professiot ovat suhteellisen uusi ilmiö esimerkiksi Pohjoismaissa ja Itä-Euroopassa, joissa on pitkä maallikkovaltainen perinne. Esimerkiksi lautamiesjärjestelmä Suomessa juontaa juurensa aina keskiaikaan asti. Fokuksen kääntäminen maallikoihin avaa uusia, innovatiivisia tutkimuskysymyksiä ja mahdollistaa suomalaisen yhteiskunnan ja oikeusjärjestelmän syvemmän analyysin, Korpiola sanoi.

TS

Luotu 06.02.2015 | Muokattu 29.07.2021