Uudet professorit esittelivät tutkimustaan

26.04.2013

Huhtikuun professoriluennoilla äänessä oli kolme uutta oikeustieteellisen tiedekunnan professoria. Raumalla taas vietettiin opettajankoulutuslaitoksen vuosijuhlaa, ja tilaisuudessa kaksi uutta professoria piti juhlaluentonsa.

Kansainvälisen oikeuden professori Outi Korhonen (kuvassa vasemmalla), eurooppaoikeuden professori Jukka Snell ja oikeussosiologian professori Anne Alvesalo-Kuusi pitivät professoriluentonsa 24. huhtikuuta. Professoriluennot kuuluvat Turun yliopiston akateemiseen perinteeseen. Luennoilla uudet professorit kertovat tutkimusalastaan.

Outi Korhonen pohti puheenvuorossaan kansainvälisen oikeuden kentän muutosta ja syitä, jotka muutokseen ovat johtaneet. Korhonen totesi, että kansainvälisen oikeuden pluralismin, monitieteellisten lähestymistapojen ja laajemman globalisoitumisen kasvua ei kannata nähdä uhkana.

– Maailma muuttuu ja oikeus kehittyy. Nykyisin vastauksia etsitään keskusteluissa, jotka eivät kuulosta samoilta kuin keskustelut 60-luvulla, viime vuosikymmenellä tai edes viime vuonna. Näin täytyykin olla mikäli tiede on kehittyäkseen.

Anne Alvesalo-Kuusen aiheena oli oikeussosiologian asema ja rooli oikeustieteen opetuksessa ja tutkimuksessa. Tällä hetkellä Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa on Suomen ainoa oikeussosiologian professuuri. Alvesalo-Kuusen mukaan oikeussosiologisen näkökulman tarjoamat välineet tarkastella oikeutta ja sen tuottama oikeudellinen itseymmärrys ovat kiinteä osa asiantuntevan juristin ammattitaitoa.

– Mielestäni oikeussosiologian tehtävä on antaa niin käytännön asianajajana, tuomarina, syyttäjänä kuin tutkijanakin toimiville oikeustieteilijöille välineitä tunnistaa oikeuden synty- ja vaikutusmekanismeja sekä vallan oikeudellisia ilmenemistapoja.

Jukka Snell käsitteli Euroopan unionin sisämarkkinoiden roolia. Snellin mukaan tällä hetkellä ollaan keskellä sisämarkkinoiden paradigman muutosta. Yhtenäismarkkinamallista ollaan siirtymässä talousunionimalliin.

– Euro näyttää edellyttävän sisämarkkinoita, jotka toimivat paremmin kuin minkä yhtenäismarkkinamalli mahdollistaa. Tämä on nähtävissä kaikkein selvimmin rahoituspalveluiden sääntelyssä. Uusi malli tulee kuitenkin kohtaamaan suuren ongelman: miten ylläpitää sisämarkkinoita, jos EU jakautuu kahtia euroalueen tiivistyessä?

Liikuntakasvatus ja käsityökasvatus puhuttivat Raumalla

Opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä vietettiin 25. huhtikuuta yksikön vuosijuhlaa. Samassa yhteydessä kuultiin puheenvuorot liikuntakasvatuksen professori Pasi Koskelta ja käsityökasvatuksen professori Eila Lindforsilta.

Pasi Koski pohti luennollaan sitä, mitä liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen voisi käytännössä tarkoittaa.

– Yksi mahdollisuus on tuoda perinteisten laji-, taito- ja motivaationäkökulmien rinnalle niin sanottu liikuntasuhdenäkökulma. Siinä liikunta ja myös fyysinen toimeliaisuus ymmärretään eräänlaisena kulttuurisesti rakentuvana kokonaisuutena, johon jokainen muodostaa oman dynaamisen suhteensa.

Eila Lindfors esitteli käsityökasvatuksen vastauksia yhteiskunnallisiin haasteisiin.

– Raumalainen käsityökasvatuksen opetus ja tutkimus laaja-alaisine teknisen työn ja tekstiilityön sisältöineen mahdollistaa käsityö kehittämisen ensisijaisesti innovatiivisten tuottamisprosessien näkökulmasta sen sijaan, että se takertuisi käsityön perinteiseen dikotomiseen sukupuolisidonnaiseen näkökulmaan. Kasvatus ja opetus eivät ole vain muutokseen sopeutumista, vaan käsityön tehtävänä on valmistaa nuori ottamaan tulevaisuus vastaan sekä kehittämään ja muuttamaan sitä aktiivisesti samalla itse kehittyen.

JM
Kuvat: Tytti Sokura ja Esa Hakkarainen