Uudet toimijat ovat mullistaneet kilpailun katsastusalalla

17.12.2012

Yrittäjävetoiset tai pienten ketjujen perustamat uudet katsastusasemat ovat viime vuosina kaapanneet lähes neljänneksen alan markkinoista. Ketterät pienketjut haastavat vanhat toimijat uusilla toimintatavoilla ja aggressiivisella hintakilpailulla. Kuluttajalle kilpailu näkyy jo hintojen laskemisena ja vaihtoehtojen lisääntymisenä.

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalveluissa käynnissä olevan tutkimuksen mukaan uudet toimijat ovat laittaneet katsastusalan markkinat uusjakoon. Suomeen on viimeisen neljän vuoden aikana perustettu 90 uutta katsastusasemaa. Näistä yrittäjien tai pienten ketjujen perustamat yli 60 asemaa ovat vallanneet lähes neljänneksen markkinoista.

Tuorein ilmiö alalla ovat ketterät pienketjut, jotka aktiivisesti haastavat vanhoja toimijoita uusilla toimintatavoilla ja aggressiivisella hintakilpailulla.

– Tämä on pakottanut vakiintuneet katsastustoimijat reagoimaan lisäämällä omia asemiaan ja uudistamalla hinnoitteluaan, tutkijat kertovat.

Alan keskittyneisyys laskenut

Uusimpien, helmikuulta 2012 olevien tilastojen mukaan alan kahden valtakunnallisesti toimivan yrityksen yhteenlaskettu markkinaosuus on laskenut alle 60 prosentin. Muiden toimijoiden osuus on neljässä vuodessa yli kaksinkertaistunut 17 prosentista 40 prosenttiin. Uusien toimijoiden myötä kuntakohtainen katsastusasemavaihtoehtojen määrä on kasvanut keskimäärin kuudesta kahdeksaan, mikä on laskenut alan keskittyneisyyttä.

– Suomessa katsastustoiminta ei enää eroa esimerkiksi päivittäistavarakaupasta, pankkien kotitalouslainamarkkinoista tai bensiinin vähittäismyynnistä keskittyneisyyden suhteen.

Kilpailutilanteen muuttuminen on alkanut heijastua myös toteutuneisiin kevyen kaluston hintoihin. Viime vuonna koko maan tasolla kuluttajat maksoivat määräaikaiskatsastuksesta keskimäärin 46 euroa. Päästömittausten hinta oli 33 euroa.

– Markkinat ovat selvästi muuttuneet vuodesta 2009 vuoteen 2011. Keskimäärin hinnat ovat kääntyneet 8 prosentin laskuun määräaikaiskatsastuksen osalta ja 5 prosentin laskuun päästömittauksissa.

Alueelliset erot tarkastelussa

Katsastusalan kilpailun perusluonteeseen kuuluu alueellisten markkinoiden muodostuminen työssäkäyntialueiden ja liikennevirtojen perusteella. Kilpailuvaikutukset ovat osoittautuneet voimakkaimmaksi juuri sellaisilla alueilla, joille on tullut yrittäjävetoisia tai pienketjujen asemia.

‒ Karkeimmillaan alueellisuus näkyy siinä, että maakuntien välillä on suuret hintaerot. Kalleinta katsastus on Lapissa, Kauniissa ja Pohjanmaalla, edullisinta Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Savossa, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa, tutkijat kertovat.

Kilpailun kiristyminen on johtanut hintojen eriytymiseen entisestään. Hinnat vaihtelevat myös maakuntien sisällä. Esimerkiksi Kymenlaaksossa katsastuksesta maksettiin Haminassa keskimäärin noin 10 euroa vähemmän kuin Kouvolassa.

Tutkijat huomauttavat, että arvioinnissa on hinnoittelun lisäksi huomioitava myös kuluttajan kokonaiskustannuksiin vaikuttavat kuljettavat matkat ja ajankäyttö.

‒ Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla kuluttajien kulkema matka katsastusasemalle on lyhentynyt noin 30 prosenttia, Kainuussa vain 7.

Hankkeessa on koostettu yhteistyössä tutkimusta rahoittaneiden katsastusyritysten kanssa  alan tähän asti kattavin tilastollinen aineisto, jota hyödynnetään ekonometristen menetelmien ja paikkatieto-ohjelmistojen avulla. Raportti katsastusmarkkinoiden viime vuosien kehityksestä julkaistaan myöhemmin kevään aikana.

Taru Suhonen
kuva: jimray