Uudistettu Calonia tarjoaa upeat puitteet oikeustieteelliselle tiedekunnalle ja kirjastolle

30.01.2018

Peruskorjatun Calonian avajaisia vietettiin perjantaina 26.1. Paikalle saapui sankoin joukoin innokkaita yliopistolaisia, oikeustieteellisen tiedekunnan alumneja ja median edustajia tutustumaan uudistettuun Caloniaan.

Peruskorjauksen myötä myös Calonian kirjaston ilmettä on ehostettu.

Peruskorjattu ​Calonia on moderni, valoisa, ekologinen ja esteetön opiskelu- ja työympäristö, joka myös kunnioittaa rakennuksen vanhaa henkeä. Ennen paluutaan uusittuun Caloniaan, oikeustieteellinen tiedekunta sijaitsi kesästä 2016 lähtien DataCityn väistötiloissa.

Avajaisten ensimmäisen puheenvuoron piti rehtori Kalervo Väänänen, joka kertoi paikalle saapuneille myös hieman peruskorjaukseen liittyvistä luvuista.

– Katselemme nyt vanhaa uutta Caloniaa ja täytyy sanoa, että se on kovin viihtyisän, ilmavan ja raikkaan oloinen. Rakennuksessa on yli 5 000 bruttoneliötä ja sen korjaus maksoi yhteensä noin 11 miljoonaa euroa. Näyttää siltä, että uusi Calonia on ollut sijoituksen väärti, Väänänen sanoi.

– Toivon, että ympäristö myös stimuloi niin nuorta kuin vähän varttuneempaa mieltä ja sillä tavalla myös työympäristö muuttuu entistä miellyttävämmäksi. Yliopiston puolesta haluan toivottaa rakennukselle ja erityisesti täällä työskenteleville oikein hyvää jatkoa tässä tilassa. Olkoon se siivittämässä oikeustieteellistä tiedekuntaa entistä korkeammalle, Väänänen lisäsi.

Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Jussi Tapani kiitti tiedekunnan puolesta sekä rehtori Väänästä rohkaisevista sanoista että yliopistoa mahdollisuudesta työskennellä jatkossa uudistetuissa tiloissa.

– Arki alkaa pikkuhiljaa asettua uomiinsa. Tervetuloa kaikille tänään paikalle saapuneille ja tervetuloa myös henkilökunnalle ja opiskelijoille käyttämään uusia tiloja. Se, mitä täällä tullaan tekemään jatkossa, sisältää paljon jännittäviä asioita, Tapani sanoi.

Avajaisten viimeisen puheenvuoron piti kirjastonjohtaja Ulla Nygrén, joka totesi uudistettuun Caloniaan kuuluvan myös uudistettu kirjasto ja kertoi kirjaston panostaneen viime aikoina tilojen uusimiseen.

– Muutama vuosi sitten meillä oli kampuksella 19 kirjastoyksikköä – tällä hetkellä niitä on kuusi, joista Calonian kirjasto on yksi. Kirjaston kehittämistä on ohjannut vahva asiakaslähtöisyys. Asiakastiloja on koko ajan laajennettu ja pyritty monipuolistamaan sekä huolehtimaan tilojen monikäyttöisyydestä, Nygrén totesi.

– Se, että kirjasto edelleen sijaitsee samassa rakennuksessa tiedekunnan kanssa, kertoo tiedekunnan ja kirjaston pitkästä ja toimivasta yhteistyöstä ja siitä, että oikeustieteellinen tutkimus ja opiskelu tarvitsevat kirjaston lähelleen. Olemme hyvin iloisia siitä, että meidän pakkoero on päättynyt ja pääsemme muuttamaan jälleen saman katon alle, Nygrén lisäsi.

Opiskelu-, työskentely- ja oleskelutilat tuotu nykyaikaan

Vuonna 1986 valmistunut Calonia on alusta alkaen ollut Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan koti. Rakennuksen peruskorjauksesta päätettiin vuonna 2015, kun tutkinto-opiskelijoiden kasvaneen sisäänoton myötä talotekniikka oli jäänyt riittämättömiksi ja uudistuneet opetustavat edellyttivät opetustilojen uusimista.

Avajaisissa pidettyjen puheenvuorojen jälkeen paikallaolijat pääsivät kiertämään uudistettuja tiloja tiedekunnan henkilökunnan kanssa.

Calonian pääluentosali on uudistunut ja salin ”piippuhyllyllä” on seisomapaikat sekä taso kannettavalla tietokoneella työskentelyyn. Kuvassa kirjastonjohtaja Nygrén, julkisoikeuden apulaisprofessori Janne Salminen ja kasvatustieteiden laitoksen professori Risto Rinne.

– Opiskelijat ovat ottaneet uuden luentosalin hyvin vastaan ja seisomatilat ovat olleet todella suosittuja, mutta niinhän piippuhylly tuppaa aina olemaan. Lisäksi luentosalin akustiikkaa on parannettu huomattavasti, enkä ainakaan itse tarvinnut mikrofonia pitäessäni salissa luentoa, Salminen kertoi.

Calonian toisen kerroksen kolmesta luentosalista kahdesta on tehty moderneja työskentelytiloja, jossa tila jakaantuu useaan eri tasoon. Salin takana on lisäksi pääsy erilliseen seminaarihuoneeseen. Ratkaisu mahdollistaa muun muassa erilaiset opetustavat ja opiskelijoiden paremman ryhmätyöskentelyn.

Henkilökunnan taukotilat rakennuksen kolmannessa kerroksessa ovat valoisia ja avaria.

Henkilökunnan työskentelytiloissa on tehty myös rohkeita työergonomisia ratkaisuja. Vetäytymistilan vihreät palloistuimet aiheuttivat kierroksella hilpeyttä.

Calonian kirjastossa on hyvät mahdollisuudet itsenäiselle työskentelylle.

Kirjaston uudet sohvat tarjoavat rauhaa ohikulkijoilta.

Niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan suosiossa olevan aulakahvilan ilmettä on myös ehostettu.

Heikki Kettunen
Kuvat: Hanna Oksanen