User Modeling and User Adapted Interaction -lehdessä julkaistu tutkimus esittelee Motives of Autonomous Players (MAP) -mittarin, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen näkökulman siihen, miksi ihmiset pelaavat digitaalisia pelejä. Uusi yhdeksän motiivitekijää kattava mittari tuo lisäarvoa paitsi pelitutkimukseen myös käyttäjämallinnuksen laajempaan kenttään.
MAP-malli eroaa aiemmista vastaavista tutkimusmalleista lähestymällä aihetta pelaajien itse vapaasti kuvaamien motiivien kautta. Malli perustuu laajaan aineistoon ja se validoitiin kahdessa kyselyssä Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Tuloksena syntyi työkalu, joka auttaa ymmärtämään pelaajien pitkäkestoisia käyttäytymismalleja ja suunnittelemaan paremmin kohdennettuja pelikokemuksia. Lisäksi lähestymistapaa voidaan hyödyntää yleisellä tasolla käyttäjämotiivien mallintamiseen ilman sidonnaisuutta tiettyihin teknologioihin tai käyttöympäristöihin.
Uusia mahdollisuuksia palvelumuotoiluun
MAP-mallin lähestymistapaa voidaan soveltaa laajasti myös muissa digitaalisissa palveluissa, kuten suoratoistossa, sosiaalisessa mediassa, digitaalisten applikaatioiden käyttökokemuksissa ja oppimisympäristöissä. Tunnistamalla käyttäjien syvälliset motiivit voidaan palveluita personoida tarkemmin ja kehittää pitkäaikaisia käyttäjäsuhteita.
– Kun palvelut rakennetaan vastaamaan käyttäjien pysyviä motivaatiotarpeita, voidaan luoda merkityksellisempiä ja sitouttavampia kokemuksia – ja samalla saavuttaa kilpailuetua markkinoilla, sanoo tutkimuksesta vastannut dosentti Jukka Vahlo.
https://doi.org/10.1007/s11257-025-09431-7
https://link.springer.com/article/10.1007/s11257-025-09431-7