Uusi laite tuo samanaikaisen PET- ja magneettikuvauksen Turkuun ensimmäisenä Suomessa

10.01.2019

Tämän vuoden aikana Turun Valtakunnalliseen PET-keskukseen saadaan uudenlainen PET-magneettilaite, joka mahdollistaa entistä nopeammat ja paremmat kuvat muun muassa aivo- ja syöpätutkimuksissa.

Nykyinen PET-magneettitutkimus kestää noin kaksi tuntia, ja siinä PET-kuvat ja magneettikuvat otetaan erikseen. Tulevaisuudessa kuvat voidaan ottaa samanaikaisesti ja tutkimus kestää reilusti alle tunnin.

Suomen Akatemian rahoitus mahdollistaa hankinnan

Kuvantamislaitteen hankinnan mahdollistaa Suomen Akatemian myöntämä 3,9 miljoonan euron rahoitus. Rahoituksesta PET-keskuksen osuus on 1,7 miljoonaa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin 1,5 miljoonaa ja Turun yliopiston 744 000 euroa.

Laite saadaan PET-keskukseen arviolta marraskuussa 2019.

Tarkemmat kuvat, pienemmät kustannukset

Nykyisin kuvat otetaan potilaan maatessa sängyllä, jonka kääntyessä potilaan asentokin muuttuu. Erikseen otetut kuvat eivät ole yhtä tarkkoja ja luotettavia kuin samanaikaiset kuvat.

Alussa laitteella on merkitystä eniten tutkimustoiminnassa, etenkin aivotutkimuksessa, mutta paikoin myös potilashoidossa. Alkuun tärkeimmät kliiniset sovellukset ovat syöpäsairauksien tutkimuksessa ja hoidon suunnittelussa. Uudesta laitteesta on etua myös sydäntutkimuksissa.

– Nopeus ja tehokkuus vaikuttavat suoraan hintaan, yli puolet tutkimushinnasta johtuu kuvausajasta. Jos kuvausaika saadaan puoleen, se tarkoittaa, että kustannukset per potilas laskevat. Sen seurauksena PET-magneettitutkimuksen hinta pienenee, sanoo PET-keskuksen johtaja, professori Juhani Knuuti.

Potilaille helpompaa ja nopeampaa

Laitteen suurin hyöty potilashoidossa kohdistuu lasten tutkimuksiin, lisäkilpirauhasen kuvauksiin ja muihin neuroendokriinisten kasvainten tutkimuksiin. Niiden diagnostiikassa kuvausten samanaikaisuudesta on erityisen paljon hyötyä.

– Potilas ei joudu makaamaan täällä puolta päivää, vaan hän selviää tutkimuksesta paljon aiempaa nopeammin. Lisäksi uudella tekniikalla pystymme yksilöllisesti räätälöimään hoidot oikein parhaalla mahdollisemmalla tavalla, ettei tehdä turhia tai vääriä leikkauksia tai toimenpiteitä, Tyks Kuvantamisen toimialuejohtaja, professori Satu Jääskeläinen kertoo.

Uutta laitetta voidaan hyödyntää esimerkiksi aivoinfarktitutkimuksissa, neuropsykiatrisissa ja -psykologisissa tutkimuksissa sekä HIFU:ssa, eli korkeaenergisessä kohdistetussa ultraäänessä.

– Varsinkin aivotutkimuksessa on tärkeää saada samanaikaiset kuvat, koska aivot ovat koko ajan jatkuvassa aktivaation tilassa, joka voi parin tunnin sisällä muuttua monta kertaa, Jääskeläinen jatkaa.

– Sydäntutkimuksissa voidaan samalla kuvantaa pumppaustoiminta ja mitata hapenkäyttö, Knuuti kertoo.

Pääasiat ensin

Apulaisprofessori Lauri Nummenmaa on PET-keskuksen ja Turun yliopiston aivotutkija. Hänestä samanaikainen PET- ja magneettitutkimus on ensiarvoisen tärkeää aivotutkimuksessa.

– Laitteen avulla voimme ensimmäistä kertaa mitata samaan aikaan aivojen rakennetta ja toimintaa, mikä tietysti nopeuttaa tutkimusta merkittävästi, ja me voimme myös mitata aivojen toimintaa usealla eri tavalla, Nummenmaa iloitsee.

Nummenmaan tutkimusryhmä on tutkinut paljon erilaisia välittäjämolekyylejä ja niiden vaikutusta tunteisiin ja tunnehäiriöihin, esimerkiksi impulsiivisuudessa, aggressiivisuudessa ja riippuvuushäiriöissä.

– Laite mahdollistaa ensimmäistä kertaa reaaliaikaisen PET- ja magneettitutkimuksen välittäjämolekyylien toiminnasta, eli mitkä molekyylit ovat esimerkiksi kiukun, ahdistuneisuuden tai surullisuuden taustalla, Nummenmaa sanoo.

PET-keskus on Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Turun yliopistollisen keskussairaalan valtakunnallinen tutkimuskeskus. Keskus on Suomen johtava PET-tutkimusten kehittäjä.

TJ

Luotu 10.01.2019 | Muokattu 10.01.2019