Uusi laserleikkuri tuo lisämahdollisuuksia käsityökasvatukseen Raumalle

01.12.2014

Opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikköön on saatu syksyllä laserleikkuri, joka tuo uusia mahdollisuuksia käsityön oppimisympäristöön. Kyse on oppimisympäristön kehittämisestä, jossa yhdistetään teknisen ja tekstiilikäsityön menetelmiä.

​Opiskelijajärjestö TK-kilta huolehtii Rauman lasertulostimen käyttämisestä. Laitekokonaisuuteen kuuluu oma tietokone, tulostin ja huoltosopimus. Parhaillaan haetaan käyttökokemusta.

-Aloitimme kandityön tekemisen laserleikkurin mahdollisuuksista. Edelleenkin käsityötä pitää osata tehdä ja opettaa, mutta uusi laite tuo mahdollisuuden muokata monenlaisia materiaaleja ja luoda kuvia ja muotoja, joita käsin ei voitaisi saada aikaan, kertovat opettajaopiskelijat Jukka Mattila ja Janne Syrjälä.

Opiskelijat ovat tutustuneet laitteeseen parin viikon ajan. Opiskelijoiden laser- innovaatioita ovat muun muassa korujen säilyttämiseen tarkoitettu muovinen puu, puusta tehdyt kuvakorvakorut ja huovasta valmistetut lasinaluset.

-Käyttämisen aloittaminen oli helppoa. Aloimme heti keksiä sovelluksia ja käyttömahdollisuuksia. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä oppilaat keksivät, opiskelijat pohtivat.

Laserleikkuri luo uusia mahdollisuuksia opetukseen. Opiskelijoiden tulee hallita materiaalit ja niiden ominaisuudet. Toisaalta laite mahdollistaa käsityön tekemisen uudenaikaisella tekniikalla ja ajattelutavalla.

Moni miettii, onko käsityön tekeminen tulevaisuudessa vain nappien painamista.

-Loppujen lopuksi tällainen laserleikkuri ei ole sen kummempi tekninen sovellus kuin ompelukoneiden kirjontaohjelmat, sanoo yliopisto-opettaja Riikkaleena Tapala. Niilläkin saadaan aikaan töitä, jotka eivät olisi mahdollisia käsin tuotettuina.

Teksti ja kuvat: Brita Somerkoski

Luotu 01.12.2014 | Muokattu 02.12.2014