Uusi opas johdattaa lapset kirjallisuuden maailmaan

28.09.2020

Hyppy tarinoihin -opas tuo lastenkirjallisuuden ja kertomukset perheisiin ja varhaiskasvatukseen. Opas julkaistaan maanantaina 28.9. klo 13–14.30 kaikille avoimessa verkkotapahtumassa.

Pienten lasten kirjallisuushetket luovat pohjaa lukutaidolle ja sitä kautta koulumenestykselle. Lisäksi ne tarjoavat lapselle rauhallisen läsnäolohetken aikuisen kanssa yhteisen teeman äärellä. Tutkimusten mukaan suomalaisten lukeminen on kuitenkin vähentynyt.

Hyppy Tarinoihin -opas tarjoaa vanhemmille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille ideoita siihen, miten tukea lasten kielellistä kehittymistä ja innostaa lastenkirjallisuuden maailmaan. Lisäksi opas avaa näkökulmia kertomusten rooliin pienten lasten elämässä.

– Kertomukset on lapsille luontainen tapa käsitellä ja oppia asioita sekä rakentaa muistojen kautta omaa identiteettiä. Aina kertomisen ei tarvitse liittyä lastenkirjallisuuteen, vaan kertomuksia voi löytyä omasta arjesta tai lapsen ja perheen historiasta yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila Turun yliopistosta selittää.

Hyppy tarinoihin on saatavilla painettuna Turun kaupunginkirjastosta lokakuun alusta alkaen. Lisäksi Turun kaupunki jakaa sitä pienten lasten perheille neuvolan kautta sekä päiväkotien henkilökunnalle. Sähköinen versio on ladattavissa Turun kaupungin ja Turun yliopiston sivuilta. Opas ilmestyy kuudella eri kielellä.

Oppaan tekemisessä ovat olleet mukana Turun yliopiston IKI-TARU-hanke, Turun kaupunginkirjasto, Turun kaupunki sekä syksyllä 2019 järjestetyn Hyppy Tarinoihin -tapahtumaan osallistuneet lasten ja lastenkirjallisuuden parissa työskentelevät ammattilaiset. Asiantuntijoina oppaan kehittämisessä ovat toimineet Juli-Anna Aerila, Leena Hiltunen, Sanna Hernelahti ja Laura Luukkonen. Kyseessä on suomenkielinen versio kansainvälisestä Open the Door for Reading -hankkeessa toteutetusta oppaasta.

Hyppy tarinoihin kansikuva

Kaikille avoin julkistustilaisuus etäyhteyksin

Julkistustilaisuus järjestetään maanantaina 28.9. klo 13–14.30. Teams Live Eventin kautta. Osallistuminen onnistuu myös ilman sovellusta tai tunnuksia verkkoselaimen kautta. Tilaisuudessa esitellään Hyppy tarinoihin -oppaan lisäksi muita lastenkirjallisuutta esitteleviä uusia toimintatapoja.

Ohjelma, lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.lyyti.fi/reg/28092020_hyppy_tarihoihin

Opas on ladattavissa Turun yliopiston sivuilla: https://sites.utu.fi/iki-taru/. Lisäksi se on saatavilla Turun kaupungin sivuilla.

Lisätietoja:

Juli-Anna Aerila, dosentti, Turun yliopisto