Uusi syöpäkeskus koordinoi tutkimusta ja yhtenäistää syöpähoitoja

15.10.2015

Tänä syksynä toimintansa aloittava Tyksin uusi syöpäkeskus on kolmen sairaanhoitopiirin ja Turun yliopiston yhteinen. Syöpäkeskus yhtenäistää hoitoonpääsyaikoja ja syöpähoitojen laatua sekä koordinoi syövän hoitoa ja tutkimusta kaikkien kolmen sairaanhoitopiirin alueella.

​Syksyllä 2015 toimintansa aloittavan Tyks erva Syöpäkeskuksen perustavat Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit sekä Turun yliopisto.

Uuden syöpäkeskuksen tavoitteena on, että syöpään sairastunut ihminen on oikeassa paikassa oikeaan aikaan koko hoitopolkunsa ajan, eikä alueellisia eroja ole.

– Vaikka syövän hoitotulokset ovat hyviä, syöpäpotilaan näkökulmasta haasteena ovat edelleen alueelliset erot hoitoon pääsyssä sekä syövän diagnosoinnin, hoitojen, kuntoutuksen ja saattohoidon saatavuudessa ja ennusteessa, sanoo syöpäkeskuksen ohjausryhmän puheenjohtaja ja Turun yliopiston professori Päivi Rautava.

Alkuvaiheessa syöpäkeskus toimii verkostomaisella rakenteella. Toiminnan vakiinnuttua hallinnollisesti yhtenäinen syöpäkeskus voisi aloittaa toimintansa vuoden 2017 alusta lukien.

Uusin tutkimustieto nopeasti osaksi hoitokäytäntöjä

Syöpäkeskus koordinoi kaikissa kolmessa sairaanhoitopiirissä tehtävää syövän tutkimusta ja opetusta, jotta tutkimustieto integroituisi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti kliiniseen toimintaan. Syöpäkeskus takaa myös kaikkien yksiköiden hoitohenkilöstölle pääsyn uusimpaan ja laadukkaimpaan tutkimus- ja hoitotietoon.

Keskuksen kolme ensimmäistä projektia tähtäävät eturauhassyövän diagnostiikan, paksusuolisyövän hoidon sekä lapsena ja nuorena syövän sairastaneiden myöhäisseurannan vahvistamiseen.

Pilottina tehtävät osaprojektit on jo käynnistetty ja niiden odotetaan valmistuvan vuoden 2016 loppuun mennessä.

– Projektit kuvaavat käytännössä miten tutkimus ja opetus ovat integroituneena osaksi diagnostiikkaa, hoitoja ja seurantaa. Demonstraatioprojekteilla on suuri merkitys myös valtakunnallisesti, koska yhteisillä toimintatavoilla voidaan vähentää alueellisia eroja ja tukea potilaan valinnanvapautta, sanoo Rautava.

Yksi syöpäkeskuksen toiminnan kulmakivistä on potilaslähtöisyys. Syöpäkeskukselle perustettava nettisivusto antaa potilaille tietoa yleisimpien syöpien hoitoketjuista ja hoitoonpääsyajoista, sekä tietoa eri syövistä ja tutkimushankkeista, joihin potilaat voivat osallistua.

Uusi syöpäkeskus on huippuosaamisyksikkö ja maan toiseksi suurin syövän tutkimuskeskus. Syöpäkeskus on aktiivisesti mukana valmistelemassa kansallista, koko Suomen syövän hoitoa koordinoivaa syöpäkeskusta.

LR

Luotu 15.10.2015 | Muokattu 15.10.2015