Uusi teknologia pienentää esineiden internet -laitteiden energiankulutuksen minimiin

14.10.2016

Tutkijoiden kehittämä huipputeknologia pienentää elektronisten laitteiden energiankulutuksen parhaimmillaan jopa murto-osaan nykyisestä. Teknologiaa kaupallistava yritys on saanut miljoonarahoitukseen laitteiden energiatehokkuuden kehittämiseen.

​Ennusteiden mukaan vuonna 2020 maailmassa on esineiden internetiin kytkettyjä laitteita viisi kertaa enemmän kuin älypuhelimia, ja tuottavuuden kasvua tavoittelevien yritysten odotetaankin investoivan alaan merkittävästi lähivuosina. Koska jokainen verkkoon kytketty esineiden internet -laite tekee digitaalista laskentaa, on sen energiankulutuksen vähentäminen kriittinen tekijä laitteiden taloudellisuuden ja ympäristövaikutusten kannalta.

– Digitaalinen tietojenkäsittely on älyä, jonka vaikutusta meidän kaikkien elämään ei voi painottaa liiaksi. Esimerkiksi iPod muuttaa musiikin ihmisen kuunneltavaksi digitaalisen laskennan avulla, sanoo Miniman teknologiajohtaja ja Turun yliopiston Technology Research Centerin tutkimusjohtaja Lauri Koskinen.

Turun yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Aalto-yliopisto ovat kehittäneet ainutlaatuisen teknologian, joka parantaa digitaalisen laskennan energiatehokkuutta jopa 20-kertaisesti. Patentoitu teknologia perustuu mikropiirien toimintapisteen optimointiin ja sen avulla on saavutettu energiatehokkuuden maailmanennätys. Teknologian kaupallistamismahdollisuuksia selvitettiin
Tekesin Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -rahoituksella vuosina 2015–2016.

Nyt teknologiaa kaupallistava, vuoden 2016 huhtikuussa perustettu Minima Processor Oy, on saanut 1,6 miljoonan euron sijoituksen CFT Nordic Capital Ltd:ltä (osa CFT Capital Ltd:tä), VTT Ventures Oy:ltä, Aalto-yliopistolta sekä yksityisiltä sijoittajilta.

– Minima on mukana edistämässä digitalisaatiota ja muuttamassa maailmaa. Teknologiamme avulla tehokasta digitaalista tietojenkäsittelyä voidaan käyttää edullisesti yhä useammissa sovellutuksissa. Laitteisiin, kuten vaikkapa virtuaalitodellisuuslaseihin, saadaan Miniman avulla enemmän tehoa ja ominaisuuksia, toteaa Miniman hallituksen puheenjohtaja Jani Mäkipää.

Teknologian sovellusmahdollisuudet ovat laajat, koska sitä voidaan käyttää lähes kaikissa elektronisissa laitteissa. Yrityksen teknologia lisätään digitaalista laskentaa suorittaviin, integroituihin piireihin ennen niiden valmistamista. Yritys toimittaa ja lisensoi teknologiaasa toisille puolijohdeteollisuuden yrityksille, joiden tuotteisiin sen ratkaisu integroidaan. Alkuvaiheessa Minima tavoittelee johtavaa markkinaosuutta esineiden internet -laitteiden tiedonkäsittelyn energiansäästöratkaisuista ja laajentaa myöhemmin toimintansa muille markkina-alueille.

– Internet of things -sovellutukset tulevat muuttamaan teollisuuden toimintatapoja ja luomaan uusia ratkaisuja. Nopealiikkeisille ja innovatiivisille tulee olemaan monia mahdollisuuksia IoT-markkinoilla, sanoo Miniman toimitusjohtaja Toni Soini.

Minima Processor on Risc-V -säätiön perustajajäsen muun muassa IBM:n, Googlen ja Oraclen kanssa.

JV
Kuva: geralt