Uusia sopimuksia avoimen julkaisemisen kirjoittajamaksualennuksista

16.03.2022

Avoin julkaiseminen hyödyttää tutkijaa ja yhteiskuntaa monella tavalla: tutkimuksen näkyvyys ja saatavuus paranevat, hakukoneet löytävät avoimet artikkelit paremmin ja ne saavat enemmän viittauksia.

Turun yliopiston kirjasto neuvoo ja opastaa tutkimustuotosten avointa julkaisemista monin eri tavoin. Paitsi että neuvomme artikkeleiden rinnakkaistallenteiden julkaisemisessa UTUCRIS-järjestelmässämme, kirjasto myös neuvottelee kustantajien kanssa avoimeen julkaisemiseen liittyvien artikkelin avausmaksujen alennuksista sekä neuvoo niiden hyödyntämisessä.

Uutuutena Turun yliopiston kirjasto on solminut Cambridge University Pressin kanssa sopimuksen, johon sisältyy mahdollisuus julkaista artikkeleita avoimesti ilman kirjoittajamaksua Premium Full Journals -kokoelman hybridi- ja gold-nimekkeissä.

Sopimus on vuosille 2022-2024 ja sopimukseen sisältyviä maksuttomia artikkeleita on käytettävissä rajoitettu määrä.

Sopimuksen myötä Turun yliopiston tutkijoilla ja opiskelijoilla on lisäksi pääsy useisiin uusiin Cambridge University Pressin lehtiin. Pääsy kattaa sopimusvuosien uudet numerot ja muutamia vuosia taaksepäin. Lehdet ja vuosikerrat näkyvät normaalisti Volter-tietokannasta.

Lisäksi FinElib-konsortio on neuvotellut alennuksia kirjoittajamaksuihin, joiden ansiosta Turun yliopiston tutkijat ovat oikeutettuja alennuksiin. FinELibin ja Elsevierin välisen sopimuksen perusteella vastaavat kirjoittajat voivat julkaista avoimia artikkeleita nyt ilman APC-maksua myös sopimukseen piiriin kuuluvissa Elsevierin Cell Press -lehdissä.

Avoimia artikkeleita on sopimuskauden 2022–2024 aikana käytettävissä rajallinen määrä.

Tarkemmat ohjeet kaikista tarjolla olevista kirjoittajamaksualennuksista löytyvät avoimen julkaisemisen oppaasta.

Luotu 16.03.2022 | Muokattu 16.03.2022