Uutuusteos antaa äänen sota-ajan turkulaisille

01.10.2014

Turun Historiallisen Yhdistyksen julkaisema ”Elämää sotavuosien Turussa 1939–1945” nostaa esiin sota-ajan vähemmän tunnetun puolen: tavallisten ihmisten elämän ja arjen kotirintamalla.

​Keskiviikkona 1.10. julkaistu teos luotaa laajaan alkuperäisaineistoon tukeutuen turkulaisten kokemuksia toisessa maailmansodassa. Pertti Grönholmin, Pirkko Kanervon, Olli Kleemolan ja Antti Nyqvistin toimittama teos luo laajan näköalan sota-aikaan ymmärtäen sota koko yhteiskuntaa ja sen jäseniä syvästi koskettaneena ilmiönä.

– Tutkimusaineistona on käytetty sota-ajan kokeneiden ihmisten kuvauksia ja muistelmia sekä tiedotusvälineiden julkaisemia uutisia, haastatteluita ja puheita. Teoksessa on pyritty nostamaan paremmin esiin sota-ajan turkulaisten omia ääniä, joista välittyy nykylukijalle hyvinkin tutun kuuloisia kysymyksiä ja huolia, samalla myös toivon ja tulevaisuudenuskon aiheita, toimittajat kirjoittavat teoksen esipuheessa.

Arjen yksityiskohtia ja aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia

Turun Historiallisen Yhdistyksen julkaisema teos perustuu osittain yhdistyksen vuosina 2009 ja 2010 järjestämiin, suuren suosion saavuttaneisiin luentosarjoihin sota-ajan arjesta Turussa. Kirja sisältää runsaasti aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia yksityisistä ja julkisista kokoelmista. Teoksen laajaan kirjoittajajoukkoon kuuluu tunnettuja Turun ja Suomen historian tutkijoita ja asiantuntijoita.

Toimittajat ovat valinneet perinteisen kronologisen jäsennyksen sijaan temaattisen lähestymistavan aiheeseensa. Valinta vaikuttaa toimivalta ja hyvin perustellulta.

Kirjan teemoihin kuuluvat esimerkiksi Turun pommitukset, kotirintaman maanpuolustustyö, sotasensuuri ja propaganda sekä turkulaisten suhteet kaupungissa oleskelleisiin saksalaisiin ja neuvostoliittolaisiin.

Teos nostaa sota-ajan arjesta esiin hyvin yksityiskohtaista, mielenkiintoista tietoa. Esimerkiksi ”Oppilaat ja opettajat sodan tehtävissä” -teeman alta selviää, miten turkulaisyliopistoissa tehtailtiin sodan aikana kaasunaamareita ensin armeijan, sitten siviiliväestön tarpeisiin. Naamarien luotettavuus testattiin kemian laitoksen kaasuhuoneessa.

Elämää sotavuosien Turussa 1939–1945
Toim. Pertti Grönholm, Pirkko Kanervo, Olli Kleemola ja Antti Nyqvist