Uutuusteos kertoo, miten meistä tuli somelaisia

29.11.2013

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin tutkijat paketoivat sosiaalisen median historian yksiin kansiin. Jaakko Suomisen, Sari Östmanin, Petri Saarikosken ja Riikka Turtiaisen kirjoittama ”Sosiaalisen median lyhyt historia” julkistettiin 29.11.

​Muistatko syksyn 2007? Kenties liityit silloin Facebookiin jonkun kaverisi pyynnöstä. Hyväksyit kutsun, tökkäsit (poke) tai halasit (hug) kaveriasi. Ehkä uskaltauduit kirjoittamaan statuspäivityksen. Halusit tai et, se alkoi verbillä is: ”Matti Meikäläinen is toivottaa hyvää viikonloppua.”

Suomen hullaantuminen Facebookista alkoi toden teolla syksyllä 2007. Palveluun liittyi joka tunti satoja uusia suomalaisia.

– Suosion kasvun takana ei niinkään ollut aktiivinen markkinointi vaan lumipalloefekti, jossa pallon kokoa ja liikkeen nopeutta kasvattivat puskaradio sekä uutisointi, digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen sanoo.

Vain vuotta aiemmin oli eletty YouTube-huuman aikaa. Facebookin vastaanotto suomalaisessa mediassa oli ristiriitaista. Toisaalta se nähtiin verkottumisvälineenä, toisaalta turhanpäiväisenä, jopa vaarallisena tai ainakin työnantajille kalliina hömppänä. ”160 000 suomalaista maleksii Facebookissa työajallaan”, MikroBitti-lehdessä kirjoitettiin joulun alla. Myös sosiaalinen media käsitteenä alkoi tullaa yleisesti omaksutuksi, vain hetkeä aiemmin opittu web 2.0 -mantra alkoi jäädä taka-alalle.

Kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon ja nopeasti

Neljä Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaineen tutkijaa on ottanut tehtäväkseen tarkastella sosiaalisen median vaiheita viimeisen kymmenen vuoden aikana. He kysyvät, miten sosiaalinen media ja sen palvelut ovat syntyneet, kehittyneet ja muuttuneet vuodesta 2003 lähtien.

Tutkijat hakevat vastausta kysymykseen, miksi sosiaalisesta mediasta tuli 2000-luvun alkuvuosina niin suosittu ilmiö. Sosiaalisen median tarkasteluun on valittu kolme näkökulmaa: tyypillisten teknologioiden ja palveluiden läpikäynti, niiden käyttötavat ja sosiaaliseen median liittynyt julkinen keskustelu.

Nostalginen aikamatka

Vuonna 2003 rynnimme koulukaverit.comiin, 2004 perustimme blogeja vuodatus.netiin. Lukijalleen teos tarjoaa ilahduttavan aikamatkan viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtuneisiin nopeisiin muutoksiin ja samalla mahdollisuuden peilata omaa netinkäytön historiaansa laajempaan kontekstiin.

Lähdeluetteloon on dokumentoitu tarkasti myös kaikkien käytettyjen verkkoaineistojen osoitteet, joten niin halutessaan kirjan tarjoamaa kipinää sosiaalisen median historiaan voi helposti ruokkia sukeltamalla itse verkkolähteiden äärelle.

Jaakko Suominen, Sari Östman, Petri Saarikoski, Riikka Turtiainen: Sosiaalisen median lyhyt historia. Gaudeamus 2013.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuvat: Jason A. Howie, Gaudeamus