Väitös: Ansiotuloveron kevennykset kasvattaneet osaltaan tuloeroja

07.12.2012

VTL Markku Lehmus tarkastelee kansantaloustieteen väitöstutkimuksessaan työn ja kulutuksen verotuksen vaikutusta tuotantoon, työllisyyteen ja tulonjakoon.

​Markku Lehmus tarkastelee kansantaloustieteen väitöskirjassaan verotuksen makrotaloudellisia vaikutuksia hyödyntämällä Suomen talouden makro- ja mikroaineistoja.

Tutkimus keskittyy kolmen eri tutkimuskysymyksen kautta selvittämään, millaisia mahdollisia vaikutuksia erilaisilla verotusvaihtoehdoilla on suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tuloveron kevennys lisää työllisyyttä

Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee tuloveron kevennyksen vaikutuksia työllisyyteen. Tutkimuksessa selviää, että lisävelanotolla rahoitettu yhden prosenttiyksikön tuloveron lasku lisäisi bruttokansantuotetta 0,58 prosenttia ja työllisyyttä 0,25 prosenttia pitkällä aikavälillä.

- Jos samansuuruinen veronkevennys tehtäisiin niin, että valtio vähentäisi julkisia ostojaan budjettinsa tasapainottamiseksi, saataisiin pitkällä aikavälillä samansuuruinen vaikutus tuotantoon ja työllisyyteen. Tällaisen politiikkamuutoksen vaikutus työllisyyteen ja tuotantoon on kuitenkin negatiivinen lyhyellä aikavälillä, Lehmus sanoo.

Kulutuksen verottaminen lisäisi varallisuuden keskittymistä

Lehmus tarkastelee väitöstyössään myös sitä, millaisia vaikutuksia tasaverotukseen siirtymisellä työn verotuksessa olisi. Tutkijan mukaan tasaverotus lisäisi talouden tehokkuutta pääoman kasautumisen kautta, mutta johtaisi hieman epätasaisempaan tulonjakoon. Lehmus selvitti aineiston avulla, mitä tapahtuisi, jos progressiivinen palkkavero korvattaisiin kokonaan kulutusveroilla. Tutkimuksen mukaan talouden pääomakanta kasvaisi selvästi, kun taas työllisyys ja palkkatulojen jakauma eivät juuri muuttuisi.

- Sen sijaan varallisuuden keskittyminen lisääntyisi merkittävästi, Lehmus sanoo.

Kevennykset kasvattaneet tuloeroja

Kolmanneksi Lehmus pyrki työssään selvittämään, missä määrin vuosina 1996 - 2008 tehdyt ansiotuloverotuksen kevennykset ovat vastuussa tuloerojen kasvusta Suomessa. Tulosten mukaan kevennykset ovat jossain määrin lisänneet nettotulojen ja varallisuuden keskittymistä.

- Verokevennykset ovat siis osittain vastuussa tuloerojen kasvusta. Työllisyyttä ne ovat lisänneet jonkin verran.

***

Keskiviikkona 5. joulukuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub1-auditorio, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden lisensiaatti Markku Sakari Lehmuksen väitöskirja "Essays on the Macroeconomic Effects of Taxation" (Esseitä verotuksen makrotaloudellisista vaikutuksista). Virallisena vastaväittäjänä toimii tohtori Michal Horvath, Ph.D., Oxfordin yliopistosta ja kustoksena professori Matti Viren.

VTL Markku Lehmus on syntynyt 1981 Vesannolla ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2000 Hämeenlinnan lyseon lukiosta. Hän on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi 2006 ja valtiotieteiden lisensiaatiksi 2009 Turun yliopistosta. Lehmus toimii vanhempana tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa. Väitös kuuluu kansantaloustieteen alaan.
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 28.10.2020