Väitös: Arkirohkea organisaatio pärjää muutoksissa

07.12.2012

PsM Markku Karma tutki väitöstyössään suomalaisten työyhteisöjen yhteisöllisen tunnetaidon muotoja ja ominaisuuksia.

​Psykologian maisteri, psykologi Markku Karma on tutkinut yhteisöllisen tunnetaidon muotoja ja ominaisuuksia kahdessatoista suomalaisessa työyhteisössä. Karman mukaan arkirohkea, sosiaalisia riskejä ottava organisaatio kykenee voimaan optimaalisesti jatkuvassa muutoksessa.

- Tällainen organisaatio ei ole luutunut rakenteiden tai fasadien taakse. Se pakottaa pitämään aistit auki ja ajatuksen hereillä. Sosiaalisia riskejä ottavassa yhteisössä osataan ajatella yhdessä, ihmisten välissä, kun taas tunnetaidoiltaan heikommassa yhteisössä ajattelu tapahtuu vain yksilön päässä, Karma sanoo.

Väitöstyössään Karma mittasi numeerisesti yksilöiden optimismia, yhteisön toimivuutta, ajattelun dynaamisuutta ja ihmisten välistä luottamusta. Tulosten pohjalta hän mallinsi neljä yhteisötyyppiä, joiden kehitysprosesseja seurasi vuoden ajan. Tyyppejä ovat orvot, soturit, me-yhteisö ja komeetat.

- Komeetoissa yhdistyvät tunnetaidon parhaat elementit, ja me-yhteisökin osaa yhteistyön. Soturit ovat yksilösuorittajia, kun taas orvoissa tunnetaidot ovat lähes kauttaaltaan niukkoja, Karma sanoo.

Joustavasti äärirajoille

Karma pyrki yhteisöjen laadullisen keskinäisvertailun avulla nostamaan esiin erityisesti sellaisia tunnetaidon elementtejä, jotka kestävät jatkuvan muutoksen paineissa. Hän nostaa aineistosta ihmisten välistä luottamusta herättävinä ja ajattelua liikuttavina tekijöinä kyvyn käsitellä joustavasti merkityksiä, rohkean yhdessä ajattelun ja riskinottoon kannustavan johtamisen.

- Kaikkein tunnetaitavimmissa yhteisöissä johtaminen liikkui myönteisesti nerouden ja hulluuden rajamaastossa, mikä sai yksilötkin uskaltautumaan omien taitojen äärirajoille. Epäonnistumisten pelkäämisen lopettaminen vapauttaisi paljon energiaa ja mahdollistaisi toimintaa rajoittavien sisäisten uskomusten ylittämisen.

Rohkeutta prosessien käsitteellistämiseen

Karman tutkimus tukee ajatusta, jonka mukaan organisaation tunnetaitoa ei voi palauttaa vain sen yksilöihin.

- Optimistisista yksilöistä voi syntyä huono yhteisö ja päinvastoin, Karma muistuttaa.

Hän jatkaa, että yksilöiden ja ryhmän välissä olevia, usein näkymättömiä prosesseja on uskallettava rohkeasti käsitteellistää, jotta myös organisaatiotutkimus saa tässä ajassa osuvia täsmälääkkeitä muuttuneen työelämän hallintaan.

- Yksilöiden välinen luottamus ja dynaamisen ajattelun mahdollistavat uskomukset ovat välttämättömiä välittäviä tekijöitä, jotta syntyy tunnetaitoa sekä yksilöissä että organisaatioissa.

***

Perjantaina 14. syyskuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali (LS11), Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi psykologian maisteri Markku Antero Karman väitöskirja "Tunnetaito neljässä organisaatiotyypissä. Merkitysten joustavuus yhteisön menestystekijänä". Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Vesa Puhakka Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Satu Lähteenmäki.

PsM Markku Karma on syntynyt 1964 Raisiossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1982 Turun Lyseosta. Hän on valmistunut psykologian maisteriksi 1991 Turun yliopistosta. Karma toimii toimitusjohtajana Alta Psykologspesialistissa Norjassa. Väitös kuuluu liiketaloustieteen (johtaminen ja organisointi) alaan.
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 28.10.2020