​Väitös: Ihmisjohtaminen on tietohallintojohtajan tärkein työkalu muutoksessa

10.12.2012

FM Tommi Tapanaisen väitöstutkimus tarkastelee tietohallintojohtajien roolin merkitystä organisaatioiden IT-ketteryydelle.

Tietojärjestelmätieteen alaan kuuluva väitöstutkimus paneutuu ihmiskeskeisen muutosjohtamisen merkitykseen yritysten tietohallintojohdossa. Erityisessä tarkastelussa on tietohallintojohtajan rooli jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä.

- Tietohallintojohtajilla on kaksijakoinen rooli organisaation muutoskyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä paitsi tietohallintoyksikön sisällä myös asiakkaiden liiketoiminnassa. Vaikka johtaja on IT:n keskeinen edustaja asiakkaille eli tietojärjestelmien käyttäjille, on rooli tietohallintoyksikön johtajana yhtä tärkeä, FM Tommi Tapanainen muistuttaa.

Organisatorinen muutos syntyy yhteistyönä

Tapanaisen mukaan tietohallinnon kyky tukea organisaatioita on usein kyseenalaistettu. Jo järjestelmät sinänsä voivat olla este muutokselle.

- Tällöin organisaation toimintatavat ovat sidoksissa siihen, miten järjestelmän suunnittelijat ovat ajatelleet organisaation toimivan.

Tutkija huomauttaa, että myös tietohallinnosta riippumattomat tekijät, esimerkiksi jäykät ja siilomaiset organisaatiorakenteet, voivat estää tietohallintoa toteuttamasta muutoksia, jotka ovat olennaisia uusien järjestelmien tuottavan käytön kannalta.

- Organisatorinen muutoskyky riippuukin tietohallinnon ja liiketoiminnan asiantuntijoiden yhteistyön onnistumisesta. Muutosjohtajuus on ihmisten johtamista.

Oman väen luottamus on perusta

Vaikka on tärkeää, että tietohallintojohtaja huomioi asiakkaan näkökulman IT-palvelujen tuottamisessa, on Tapanaisen mukaan yhtä merkityksellistä saavuttaa oman väen luottamus tietohallintoyksikössä.

- Yhteistyö näiden kahden ryhmän kanssa on täysin erilaista. Tietohallintojohtajille annetaan monenlaisia johtamissapluunoita. Vaikka ne ovat käyttökelpoisia, tarvitaan johtamisen perustaa eli perinteistä ihmisjohtamista, hän painottaa.

Tapanaisen väitöstutkimus pohjautuu laajaan haastatteluaineistoon, joka on kerätty Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa itLEPO-tutkimushankkeessa. Tapanainen on tarkastellut tietohallintojohtajan toimenkuvaa myös Japanissa, jossa hän oli tutkimusvaihdossa kirjoittaessaan väitöstään. Tutkimusta ovat rahoittaneet muun muassa TEKES, Japanin opetusministeriö, Liikesivistysrahasto ja ISACA Finland.

***
Perjantaina 14. joulukuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, luentosali 16, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Tommi Juhani Tapanaisen väitöskirja "Information Technology (IT) managers' contribution to IT agility in organizations - views from the field" (IT-johtajien rooli organisaatioiden IT-ketteryydessä - näkemyksiä kentältä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Celeste Wilderom Twenten yliopistosta Alankomaista ja kustoksena professori Hannu Salmela.

FM Tommi Tapanainen on syntynyt 1976 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1995 Liedon lukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 2004 Turun yliopistosta. Tapanainen toimii vierailevana tutkijana Hitotsubashin yliopistossa Tokiossa, Japanissa. Väitös kuuluu tietojärjestelmätieteen alaan.
Luotu 10.12.2012 | Muokattu 28.10.2020