Väitös: Puoliso on todellinen työuraan vaikuttava tekijä

07.12.2012

Kahden uran pariskunnan työurat tukevat toisiaan, mutta haastavat arjen, selviää KTM Marja Känsälän väitöstutkimuksesta.

​KTM Marja Känsälä selvitti väitöstutkimuksessaan, miten kahden uran pariskunnat sovittavat yhteen työn ja muun elämän. Kahden uran pariskuntien puolisoilla on molemmilla vaativa työura. He ovat usein avaintyöntekijöitä, joiden vaativan työn ja muun elämän yhteensovittamisen onnistuminen on tärkeää työnantajille. Erityisesti asiantuntijoilla, johtajilla ja yrittäjillä työn ja muun elämän välinen raja hämärtyy usein.

Väitöskirjassa tarkastellaan kotitöiden, lastenhoidon ja vapaa-ajan jakautumista sekä puolison merkitystä ja tukea työuralle.

Tasa-arvo ei välttämättä merkitse tasajakoa

Känsälä haastatteli tutkimustaan varten kymmenen pariskunnan puolisoita yhdessä ja erikseen. Puolisoiden urien yhteensovittamisessa ristiriidattomuus korostuu. Esimerkiksi kotityön jakamista pidetään välttämättömänä, kun molemmilla on vaativa työ.

- Tasa-arvo ei kuitenkaan välttämättä merkitse kotityön jakamista tasan, vaan esimerkiksi töiden jakamista omassa parisuhteessa suhteellisen tasa-arvoisesti verrattuna muihin pariskuntiin. Puolisoiden väliset neuvottelut ovat keino tasa-arvoon pyrkimiseen, vaikka ne voivat altistaa pariskunnan ristiriidoille vuorovaikutuksessa, Känsälä kertoo.

Myös perinteiset sukupuoliroolit ohjaavat pariskuntien työnjakoa.

- Kotityöhön, lastenhoitoon ja vapaa-aikaan liittyvässä puheessa nousee esiin naispuolison koordinaattorin rooli. Päävastuu on myös valtaa.

Naispuolisolle muun elämän vastuiden tasaisempi jakaminen merkitsisikin vähempää kuormittumista ja myös osittain vastuusta vapautumista, miespuolisolle taas lisää vaikutusvaltaa ja vastuuta.

Ansiotyön ensisijaisuus korostuu

Kahden uran pariskuntien puolisot pitävät toisistaan riippumattomia työuria ja itsenäistä vapaa-ajan viettoa tärkeinä. Toisaalta he myös arvostavat toisiaan tukevia työuria ja yhteistä vapaa-aikaa.

- Ansiotyön ensisijaisuus muihin elämänalueisiin verrattuna korostuu. Esimerkiksi aikapula nähdään hyväksyttynä, koska työ tunnistetaan merkitykselliseksi sekä itselle että toiselle.

Pariskunnat näkevät parisuhteen tärkeänä resurssina työuralla suojaamassa työelämän paineilta. Puolison ei juuri nähdä hankaloittavan uraa, vaan rajoituksia saattavat aiheuttaa työelämän käytännöt, jotka vaikuttavat esimerkiksi puolisoiden mahdollisuuksiin työskennellä samalla alalla.

Tutkimuksen sovellusmahdollisuudet liittyvät työhyvinvointiin ja elämänhallintaan, ja kahden uran pariskunnat ovat otollisia kertomaan myös yleisemmin työn ja muun elämän vuorovaikutuksesta.

- Työn ja muun elämän tasapainoa tukevat työpaikan käytännöt tulisi suunnata molemmille puolisoille, sillä haasteet koskevat molempia. Puoliso on todellinen uraan vaikuttava tekijä, eikä tehdyissä ratkaisuissa ole kyseessä vain yksilöllinen ura vaan kahden uran yhteensovittaminen, Känsälä muistuttaa.

***

Perjantaina 31. elokuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, LS16, Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) julkisesti tarkastettavaksi kauppatieteiden maisteri Marja Helena Känsälän väitöskirja "Työura ja parisuhde - erilliset yhdessä? Työn ja muun elämän yhteensovittaminen kahden uran pariskunnilla". Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Iiris Aaltio Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta ja kustoksena akatemiaprofessori Anne Kovalainen.

KTM Marja Känsälä on syntynyt vuonna 1979 Helsingissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1998 Ressun lukiosta. Hän on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi vuonna 2003 Turun kauppakorkeakoulusta. Känsälä työskentelee tohtorikoulutettavana Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Väitös kuuluu johtamisen ja organisoinnin alaan.
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 28.10.2020