Välipalapakkaus vie virtuaalitodellisuuteen

03.11.2015

Tutkijat kehittivät elintarvikepakkauksen, joka muuntuu täysin toimiviksi virtuaalilaseiksi.

​Usein virtuaalitodellisuuslaseina käytetään Oculus Rift -laseja.

​Suomessa on kehitetty ensimmäistä kertaa elintarvikepakkaus, joka muuntuu kädenkäänteessä virtuaalitodellisuuslaseiksi. Käyttäjä sujauttaa älypuhelimensa lasien sisään ja siirtyy sisälle virtuaalimaailmaan nostamalla lasit silmilleen.

Digitaalisiin painatuksiin keskittynyt PackageMedia Oy julkistaa virtuaalilaseiksi muuntautuvan pakkauksen ensimmäisten joukossa maailmassa. Lasit perustuvat Google Cardboard -malliin ja kokemus vastaa hämmästyttävän tarkasti kalliita Oculus Rift -virtuaalitodellisuuslaseja.

Keväällä alkanut Co-creative Snacks -tutkimushanke on kansainvälisesti etulinjassa, sillä elintarvikejätti Kellogg’s julkaisi oman 3D-lasit sisältävän muropakkauksensa vasta muutama viikko takaperin. Turun ja Vaasan yliopistojen monitieteinen hanke tarkastelee modernin teknologian ja pelillistämisen mahdollisuuksia uudenlaisten välipalatuotteiden kehittämisessä yhdessä elintarvikealan, pakkausteollisuuden ja pelialan yritysten kanssa.

– Jatkossa elintarvikkeiden mukana jaellaan yhä enemmän digitaalisia sisältöjä. Tämän pakkauksen avulla kuluttajan ei tarvitse erikseen hankkia kalliita laseja. Nyt virtuaalimaailmaan voi uppoutua suoraan pakkauksen avulla, kertoo toimitusjohtaja Mauri Reinilä PackageMedia Oy:stä.

PackageMedian digipainettujen pakkausten ympärille kehittämä palvelualusta mahdollistaa Co-creative Snacks -hankkeen pelien ja digitaalisten palveluiden kehityksen.

Enemmän kuin pelkkä välipala

Co-creative Snacks-hankkeessa ei rakenneta pelkästään uudenlaisia pakkauksia ja digitaalisia sisältöjä, vaan hanke tarkastelee myös laajemmin pelien ja sosiaalisen median vaikutuksia uudenlaisiin välipalatuotteisiin. Monet digitaaliset palvelut auttavat tekemään arkiliikunnasta ja oman terveyden seurannasta mielenkiintoisempaa. Samalla digitaalisten pelien pelaajille tarjotaan yhä enemmän heille suunnattuja elintarvikkeita.

– Digitaalinen maailma muuttaa sitä, miten ja minkälaisia välipaloja nautitaan. Välipala voidaan sitoa osaksi uudenlaista elämystä, johon liittyy myös pelaamista tai sosiaalisen median käyttöä. Monitieteinen tutkimus ja useiden elintarvikeyhtiöiden yhteistyö avaavat uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia yhdistämällä toisiaan täydentävää osaamista elintarvike-, peli- ja pakkausaloilta, sanoo dosentti Mari Sandell Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Co-creative Snacks -hanketta koordinoi Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus Turun yliopistosta. Digitaalisten sisältöjen asiantuntijana toimii Turun yliopiston Technology Research Center ja Vaasan yliopisto tuo hankkeeseen kuluttajatutkimuksen osaamisen. Package Median lisäksi hankkeeseen osallistuu monia Suomen keskeisimmistä elintarvikealan yrityksistä. Hanketta rahoittaa INKA-EAKR-ohjelma Tekesin kautta.

JV
Kuva: Jenni Valta