Valmistavan teollisuuden murros on käynnissä – miten pärjäämme muutoksessa mukana? Lue mm. Valmistus 4.0 -hankkeesta uusimmasta Futuurista

17.10.2018

Valmistavassa teollisuudessa on käynnissä voimakas digitaalinen ja automaation murros. 3D-tulostus, robotiikka, tekoäly ja muut teknologiat siirtävät tuotteiden valmistuksen paikan päällä tapahtuvaksi, yksikkökustannukseltaan edulliseksi valmistusteollisuudeksi. Tämä aiheuttaa huomattavia muutoksia teollisuuden ja yhteiskunnan rakenteeseen. Valmistus 4.0 -projekti pyrkii vastaamaan olennaiseen kysymykseen: Kuinka voimme varmistaa, että Suomi menestyy tässä muutoksessa?

Lue lisää tästä sekä muista ajankohtaisista teemoistamme uusimmasta Futuurista 3/2018.

Tässä numerossa:

• Valmistus 4.0 – teknologiset, taloudelliset, koulutukselliset ja sosiaalipoliittiset strategiat

• Toni Ahlqvistin paluu Tulevaisuuden tutkimuskeskukseen

• Tulevaisuudet ja meri tutkimuksen temaattisina kokonaisuuksina

• Miten tutkimme tulevaisuustietoisuutta?

• "Älä odota, vaan ennakoi!" Alumnikolumnistina Marianna Mäki-Teeri

• Opiskelu- ja uraohjaussivusto Sampo kehittää tulevaisuuden työelämätaitoja

• 20. tulevaisuuskonferenssi ”Constructing Social Futures – Sustainability, Responsibility and Power” järjestetään Turussa 12.–13.6.2019: Call for Papers on avoinna!