Vararehtori Piia Björn valittiin Coimbra Group -yliopistoverkoston johtokunnan jäseneksi

06.06.2023

Coimbra Group vuosittainen konferenssi ja yleiskokous järjestettiin Saksan Kölnissä 31.5 - 2.6.2023. Yleiskokous valitsi vararehtori Piia Björnin yhdeksi Coimbra Groupin johtoryhmän uusista jäsenistä.

Kölnin yliopistolla järjestettyyn konferenssiin osallistui lähes 250 edustajaa 40 Coimbra Groupin jäsenyliopistosta. Tämän vuoden tapahtuman teemana oli "Africa Meets Europe – Academic Cooperation for a Sustainable Global Future".

Tapahtuman käynnisti johtokunnan, Coimbra Groupin edustajien, työryhmien puheenjohtajien ja varapuheenjohtajien tapaaminen. Myös työryhmien edustajat tapasivat toisiaan ensimmäisen päivän aikana.

Konferenssin toisena päivänä keskityttiin Euroopan ja Afrikan maiden väliseen yhteistyöhön. Pääpuhujina olivat professori Hirut Woldemariam (Addis Abeban yliopisto) ja Domenico Rosa (Euroopan komissio, kansainvälisten kumppanuuksien pääosasto). Päivä sisälsi myös paneelikeskusteluja, joissa konferenssin teemaa käsiteltiin eri näkökulmista. Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen oli yksi panelisteista Empowering Young Talents -keskustelussa. Kaskinen nosti keskustelussa esiin vihreän energian siirtymän sekä tulevaisuuteen suuntautuvan koulutuksen keskittyen erityisesti Afrikan Lesothossa käynnissä oleviin hankkeisiin.

Toinen päivä sisälsi myös Coimbra Groupin 3MT-kilpailun finaalin, eurooppalaisiin yliopistoalliansseihin keskittyvän avoimen keskustelutilaisuuden, sekä ensimmäisen kasvokkaisen tapaamisen Erasmus Student Network -paikallisjaostojen ja Coimbra Groupin yhteystahojen välillä.

Viimeisenä päivänä yleiskokous kokoontui seuraamaan Coimbra Groupin vuosikertomuksen sekä aiemmin järjestettyjen lakisääteisten äänestysten tulosten julkistamista. Yleiskokous valitsi Turun yliopiston vararehtori Piia Björnin yhdeksi kolmesta uudesta johtokunnan jäsenestä. Johtokunnalla on keskeinen rooli, sillä se vastaa kaikkien yleiskokouksen tekemien päätösten toimeenpanosta sekä kaikista Coimbra Groupin toimintaan vaikuttavista päätöksistä yleiskokousten välillä.

Viimeinen päivä sisälsi myös kutsun Coimbra Groupin seuraavaan konferenssiin, jonka Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät Turussa kesällä 2024. Vuosikonferenssin teemaksi on valittu " Research and Education - Most Impactful Together".

results of the statutory vote shown on screen

- On hienoa voida suoraan tämänkin verkoston kautta vaikuttaa eurooppalaiseen tiede- ja koulutuspolitiikkaan. Turun yliopistolla on lisäksi hieno tilaisuus järjestää huolellisesti viimeistelty ja teemaltaan kiinnostava konferenssi kesällä 2024 yhteistyössä Åbo Akademin kanssa, iloitsee vararehtori Björn.

Konferenssin yhteydessä käsiteltiin myös Coimbra Groupin ja muiden johtavien tutkimus- ja innovaatiotoimijoiden julkaisemaa vetoomusta, jossa kehotetaan Afrikan unionia ja Euroopan unionia omaksumaan uudenlainen lähestymistapa tiedeyhteistyön rahoitukseen.

Coimbra Group on korkeasti arvostettujen eurooppalaisten monitieteisten yliopistojen verkosto, joka on sitoutunut luomaan erityisiä akateemisia ja kulttuurisia siteitä yliopistojen välille. Tavoitteena on toimia verkoston jäsenten eduksi ja edistää kansainvälistymistä, akateemista yhteistyötä, koulutuksen ja tutkimuksen korkeaa tasoa sekä palvella yhteiskuntaa. Verkoston tarkoitus on myös vaikuttaa eurooppalaiseen koulutuspolitiikkaan ja kehittää toimintatapoja yliopistojen kokemuksia vertailemalla. Turun yliopisto on ollut Coimbra Groupin jäsen vuodesta 1995 lähtien.

Vuoden 2024 konferenssi järjestetään Turussa 4.-7.6.2024

Luotu 06.06.2023 | Muokattu 26.06.2023