Vastalääke.fi-sivusto on ehdolla Vuoden journalistiseksi teoksi

14.02.2020

Vastalääke.fi-sivusto on nimetty ehdokkaaksi Suuri Journalistipalkinto 2019 -kilpailun Vuoden journalistinen teko -kategoriassa.

Lääketieteen opiskelijoiden, Kansanvalistusseuran ja terveysalan asiantuntijoiden yhteistyössä toteuttama Vastalääke.fi-sivusto on ehdokkaana Suuren Journalistipalkinnon 2019 saajaksi. Sivusto on yksi kolmesta Vuoden journalistinen teko -kategorian ehdokkaasta.

Suuri Journalistipalkinto on jaettu Suomessa vuodesta 2001 lähtien. Palkinto on Suomen merkittävin journalismille vuosittain annettava tunnustus. Kilpailun tarkoituksena on tukea ja edistää hyvää journalismia sekä vahvistaa vastuullisen suomalaisen median asemaa yhteiskunnassamme. Voiton perusteena on merkittävä journalistinen teko palkinnon julkistusta edeltäneen vuoden aikana.

Palkintolautakunta perustelee Vastalääke-sivuston ehdokkuutta näin:

– Sivustolla julkaistaan tutkimuksiin perustuvia mutta helppotajuisia artikkeleita tieteestä ja terveydestä. Lähtökohtana on huoli virheellisten ja epäselvien terveysväittämien leviämisestä mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sivuston artikkelit selvittävät erilaisten julkisuudessa esitettyjen terveysväittämien todenperäisyyttä, ja niissä käydään tutkitulla tiedolla huuhaata vastaan. Sivusto on saavuttanut suuren suosion ja siihen viitataan usein myös perinteisessä mediassa.

– Emme olisi koskaan uskoneet, minkälaista huomiota yhteinen projektimme ja Vastalaake.fi-sivusto tulisivat saamaan. On hienoa, että sivusto on saanut yhteiskunnallista huomiota. Tämä kertoo siitä, kuinka ainutlaatuinen projekti on ja kuinka faktoihin pohjautuvaa terveyskeskustelua arvostetaan yhteiskunnallisella tasolla. Olemme kiitollisia saamastamme tunnustuksesta ja pidämme sitä jo voittona sinänsä. On upeaa olla työryhmän osana ehdokkaana muiden upeaa työtä tehneiden finalistien kanssa, kommentoi vuonna 2019 yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Tatu Han.

Ehdolla Vuoden journalistisen teon palkinnonsaajaksi on myös TS Kirja -klubi. Turun Sanomien tilaisuuksia on järjestetty Turun Kaupunginteatterin lämpiössä vuodesta 2019 alkaen yhteistyössä teatterin ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen kanssa.

Luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja, kirjailija Niina Repo on yhtenä TS Kirja -klubin tekijänä ehdolla palkinnon saajaksi.

– Useissa eri kanavissa toteutetusta konseptista on kasvanut omaperäinen ja paikallista yhteisöllisyyttä ruokkiva ilmiö, Suuren journalistipalkinnon tiedotteessa perusteltiin ehdokkuutta.

Kilpailun voittajat julkistetaan MTV3:n suorassa lähetyksessä 11.3.2020 klo 20 alkaen.

Luotu 14.02.2020 | Muokattu 20.03.2020