Vastalääke.fi-sivusto on Vuoden journalistinen teko

11.03.2020

Lääketieteen opiskelijoiden, Kansanvalistusseuran ja terveysalan asiantuntijoiden yhteistyössä toteuttamalle Vastalääke.fi-sivustolle myönnettiin vuoden journalistisen teon tunnustus keskiviikkona 11.3.2020.

Vastalääke.fi-sivuston työryhmä palkittiin MTV3-kanavan suorassa lähetyksessä. Voiton perusteena on merkittävä journalistinen teko palkinnon julkistusta edeltäneen vuoden aikana.

Palkinnon gaalassa vastaanottivat sivuston tuottaja Anne Tastula, toimitussihteeri Karoliina Knuuti ja lääketieteen opiskelijoiden edustajana Tatu Han. Palkittuun työryhmään kuuluvat myös toimitussihteeri Terhi Kouvo, graafikko Sanna Lehti sekä sisältötarkastajat Juhani Knuuti ja Merja Metsä-Heikkilä. Sivustolle kirjoittavat lääketieteen opiskelijat Turun, Helsingin ja Kuopion lääketieteellisistä tiedekunnista sekä toimituksen kutsumat asiantuntijat.

– Emme olisi koskaan uskoneet, minkälaista huomiota yhteinen projektimme ja Vastalaake.fi-sivusto tulisivat saamaan. On hienoa, että sivusto on saanut yhteiskunnallista huomiota. Tämä kertoo siitä, kuinka ainutlaatuinen projekti on ja kuinka faktoihin pohjautuvaa terveyskeskustelua arvostetaan yhteiskunnallisella tasolla. Olemme kiitollisia saamastamme tunnustuksesta ja pidämme sitä jo voittona sinänsä. On upeaa olla työryhmän osana ehdokkaana muiden upeaa työtä tehneiden finalistien kanssa, kommentoi vuonna 2019 Vastalääke-yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Han aiemmin, kun Vastalääke.fi nimettiin ehdolle kilpailuun.

Vastalaake.fi-sivustolla julkaistaan tutkimuksiin perustuvia, mutta helppotajuisia, artikkeleita tieteestä ja terveydestä. Lähtökohtana on huoli virheellisten ja epäselvien terveysväittämien lisääntymisestä mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sivuston artikkelit selvittävät erilaisten julkisuudessa esitettyjen terveysväittämien todenperäisyyttä. Niissä käydään tutkitulla tiedolla huuhaata vastaan. Sivusto on saavuttanut suuren suosion ja artikkeleihin viitataan usein myös perinteisessä mediassa.

Suuri Journalistipalkinto on Suomen merkittävin journalismille vuosittain annettava tunnustus. Kilpailun tarkoituksena on tukea ja edistää hyvää journalismia sekä vahvistaa vastuullisen suomalaisen median asemaa yhteiskunnassa.

TK/TJ

Luotu 11.03.2020 | Muokattu 20.03.2020