Vastuullinen liiketoiminta on kestäviä tekoja

07.12.2012

Turun kauppakorkeakoulussa vierailleen professori Anders Asplingin mukaan vastuullisuutta voidaan vahvistaa sekä yksilöllisillä että yhteisillä teoilla. Kauppakorkeakoulun vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuus johdattaa opiskelijat yhteiskunta- ja yritysvastuun teemoihin.

​Professori Anders Aspling luennoi vastuullisesta liiketoiminnasta ja johtamisesta Turun kauppakorkeakoulun Elovena-salissa tiistaina 30. lokakuuta. Aspling työskentelee professorina Tongji-yliopistossa Shanghaissa ja pääsihteerinä GRLI-järjestössä (Globally Responsible Leadership Initiative), joka kehittää vastuullista johtamista kauppakorkeakoulujen toiminnassa, liikkeenjohdon koulutuksessa ja kansainvälisillä markkinoilla toimivissa yrityksissä.

Asplingin mukaan eettiseen liiketoimintaan kuuluu olennaisena osana vastuullinen ympäristö- ja henkilöstöjohtaminen.

– Arvot on yrityksen toimintakulttuurin perusta. Vastuullinen johtaminen on riskien ennakointia ja epäitsekkyyttä. Vastuullinen johtaja huomaa maailman moninaisuuden ja muutoksen mahdollisuuden.

Yritysten yhteiskuntavastuu on nähty kilpailukykyä lisäävänä tekijänä kansainvälisillä markkinoilla. Asplingin mukaan liike-elämän, politiikan ja kansantalouden keskinäinen riippuvuus on lisääntymässä.

– Yritykset vaativat ympärilleen toimivan ja verkostoituneen yhteiskunnan. Emme voi puhua vastuullisuudesta katsomatta ympärillemme.

– Vastuullisuuden ongelmat ovat maailmanlaajuisessa, jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä yhä moninaisempia, ja globaali nykytalous asettaa sille omat haasteensa. Ilmastonmuutos, luonnonvarojen ehtyminen, tuloerot ja väestönkasvu koskettavat meitä kaikkia.

Aspling kannusti tarkastelemaan yritystoiminnan yhteiskunnallisia vaikutuksia kriittisesti.

– Aloita vastuun kantaminen jo tänään ja pohdi, minkälaiseksi johtajaksi haluaisit kasvaa. Yksilötkin voivat saada muutoksia aikaan.

Opintokokonaisuudella kiinni eettisistä käytänteistä

Turun kauppakorkeakoulussa vastuullisen liiketoiminnan kysymyksiä avataan vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuudessa (Vast.LT). 25 opintopisteen kokonaisuus pureutuu yritysten sosiaalisiin ja ympäristöön liittyviin kysymyksiin ja haasteisiin: olennaisia teemoja ovat muun muassa kestävä kehitys, yritysetiikka ja yritysten yhteiskuntavastuu.

Opintokokonaisuuden koordinaattori, KTT Salla Laasosen mukaan yhteiskunta, kuluttajat ja yrityksen sidosryhmät odottavat yrityksiltä konkreettisia toimia ja vastuunottoa globaalissa ja verkottuneessa taloudessa.

– Vastuullinen liiketoiminta liittyy muun muassa organisaation riskienhallintaan, maineeseen ja pitkän ajan kannattavuuden turvaamiseen. Opiskelijat voivat valita kursseja esimerkiksi yhteiskuntavastuun raportoinnista, eettisestä markkinoinnista, sidosryhmäjohtamisesta ja ympäristösosiologiasta.

Vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuuteen luetaan mukaan kaikki opintokokonaisuuteen kuuluvat opinnot riippumatta siitä, onko kyseinen opintojakso luettu esimerkiksi pää- tai sivuaineopintoihin. Opintokokonaisuutta hallinnoi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Johtamisen ja organisoinnin oppiaine.

Tksti: Aleksi Rajamäki
Kuva: lumaxart