Veikko Launiksen juhlaseminaarissa yhdistyivät filosofia ja lääketiede

24.03.2014

Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launiksen 50-vuotissyntymäpäivän kunniaksi järjestetyssä juhlaseminaarissa kuultiin kollegojen ja ystävien puheita.

​Veikko Launiksen lääketieteellisen etiikan professuuri on edelleen ainoa laatuaan Suomessa.

​Puheenvuoron käytti muun muassa teoreettisen filosofian professori Olli Koistinen, joka pohti, voisiko filosofia olla jonkinlaista lääketiedettä.

– Filosofian ja lääketieteen yhteys on vanhastaan tiivis. Lääketiede pyrkii ihmisen hyvään, ja myös filosofia pohtii, miten ihmisen tulisi elää ja millaista on hyvä elämä.

Koistinen otti esille muun muassa 1600-luvulla eläneen filosofi Spinozan ajatuksia hyvästä elämästä. Spinozan mukaan järki voi nautintojen tavoittelun sijaan johdattaa hyvään elämään, ja ymmärtäminen ja tietäminen tarjoavat elinikäisen ilon.

– Toki voidaan sanoa, että Spinozan ajatukset ovat hieman elitististisiä. Järki hyvän elämän ehtona voi olla hyvä neuvo intellektuellille, mutta ei välttämättä jalkapalloilija Wayne Rooneylle, Koistinen pohti.

Rakkausavioliitossa lääketieteellisessä tiedekunnassa

Kiitospuheenvuorossaan Veikko Launis iloitsi erityisesti siitä, että juhlaseminaari tarjosi mahdollisuuden keskustelulle.

– Viimeksi ollessani väitöstilaisuudessa vastaväittäjänä oli ilo kuulla tasokasta akateemista keskustelua. Tämänpäiväinen seminaari on ollut samanlainen väylä akateemiselle, filosofiselle keskustelulle, jota soisi kuultavan enemmän.

Launis vertasi omaa uraansa filosofian ja lääketieteen parissa lapsuudenkotiin ja avioliittoon. Professuuri lääketieteellisessä tiedekunnassa on ”järkiavioliitto”, jonka myötäjäisinä on tullut vuosittain 150 uutta opiskelijaa.

– Avioliiton myötä olen myös saanut lukuisia uusia perheenjäseniä eli työtovereita lääketieteen puolelta. Kuitenkin filosofian oppiaine on minulle lapsuudenkoti, johon voin aina palata.

Veikko Launis väitteli tohtoriksi vuonna 2001, ja hän on Suomen ainoa lääketieteellisen etiikan professori. Turun yliopistossa lääketieteellistä etiikkaa ja bioetiikkaa on tutkittu filosofian oppiaineessa. Launis työskentelee edelleen oppiaineen tiloissa, vaikka kuuluu lääketieteellisen tiedekunnan opettajakuntaan. Veikko Launiksen akateeminen tuotanto on laaja, ja hän on myös aktiivinen keskustelija ja asiantuntija.

Teksti: Maria Ojanen

Kuva: Antti Tarponen