Verkkoliiketoiminnan pelisäännöt kansainvälisen konferenssin aiheena

09.08.2013

Kauppakorkeakoululla (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) 13.‒15.8. järjestettävässä ICEC-konferenssissa kysytään muun muassa, miten verkkokauppojen tuotearvioista saataisiin luotettavampia ja miten kännykkämainokset voisivat olla paremmin käyttäjille suunnattuja.

​Verkkoliiketoimintaa on tutkittu jo toistakymmentä vuotta, vaikka globaali verkkokauppa on lähtenyt liikkeelle Suomessa vasta viime vuosina. Kotimaiset kaupan alan toimijat ovat viime aikoina olleet huolissaan pärjäämisestään markkinoilla, sillä monet kuluttajat ovat jo tottuneet ostamaan varsinkin erikoiskaupan tuotteita muualta maailmasta. ICEC-konferenssissa tartutaan moniin sekä tutkijoita että yrityksiä kiinnostaviin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Yksi verkkoliiketoiminnan tutkijoiden joukossa suosituimmista aiheista liittyy sosiaaliseen mediaan ja ihmisten käyttäytymiseen.

‒ Asiakkaat ovat oppineet ottamaan tuotteista selvää etukäteen monista eri lähteistä sekä keskustelupalstoilta että eri myyjien verkkokaupoista. Kuluttajista on tullut valppaita. Jos esimerkiksi kaikki arvostelut ovat yhden myyjän verkkokaupassa positiivisia, ja muualla kommentit vaihtelevat, kärsii myyjän luotettavuus, kertoo konferenssin järjestäjiin kuuluva erikoistutkija Jonna Järveläinen.

Konferenssin esityksissä kuullaan muun muassa tavoista parantaa verkkokaupan luotettavuutta, digitaalisesta epätasa-arvosta, lähimaksamisesta kännykällä sekä yritysten sijoittumisesta hakukonetuloksiin. Konferenssin pääpuhujat ovat Senior Fellow Esko Aho (John F. Kennedy School of Government, Harvard University), professori Stefan Klein (University of Münster, Saksa) sekä professori Omar A. El Sawy (USC Marshall School of Business, USA). Lisätietoa puhujien aiheista sekä ohjelma kokonaisuudessaan löytyvät konferenssin verkkosivuilta osoitteesta www3.utu.fi/sivustot/icec2013.

International Conference on Electronic Commerce (ICEC) tuo Turun yliopiston kauppakorkeakoululle kymmeniä verkkoliiketoiminnan tutkijoita ympäri maailmaa. Turun yliopiston yhdessä Åbo Akademin kanssa järjestämä konferenssi järjestetään nyt 15. kerran. Konferenssin puheenjohtajina toimivat professori Jukka Heikkilä Turun yliopistosta ja professori Harry Bouwman Delft University of Technologystä, Alankomaista.

Luotu 09.08.2013 | Muokattu 29.06.2021