Video näyttää satavuosijuhlavuoden henkineen iloa, yhteisöllisyyttä ja suurta muutosta

16.12.2020

Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuoden tunnelmat tiivistävä viisiminuuttinen video kuvaa ainutlaatuisen vuoden elämää. Korona muokkasi voimakkaasti juhlavuoden suunnitelmia. Toteutuneissa tapahtumissa näkyy vahvasti ilo, yhteisöllisyys, uteliaisuus uutta tietoa kohtaan sekä suuri muutos.

Luotu 16.12.2020 | Muokattu 16.12.2020

– Vuosi 2020 on ollut myös Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuosi. Ja samalla kulunut vuosi on ollut poikkeuksellinen myös yliopistoyhteisöllemme. Helmikuun lopussa saimme juhlavuoden kohokohtana juhlia syntymäpäiviä ja vuosijuhlaa. Maaliskuun jälkeen monet juhlavuotemme suunnitelmista peruuntuivat, mutta toisaalta löysimme uusia tapoja tavoittaa ihmisiä, rehtori Jukka Kola sanoo.

Turun yliopisto perustettiin toisen suuren murroksen, Suomen itsenäistymisen, jälkimainingeissa, valmistelutyö alkoi jo ennen maan itsenäistymistä. Satavuotisjuhlaa elettiin myös murroksen keskellä.

Noin 4 000 henkeä Yliopistonmäelle koottu synttärijuhla sekä Logomon täyttänyt vuosijuhla vietettiin helmikuun päättyessä vielä normaalioloissa, mutta heti kevään professoriluentojen jälkeen korona sulki Suomen. Toukokuulle kaavailtu juhlapromootio siirrettiin ensin syksyyn, mutta lopulta juhlavuoden jälkeiseen aikaan.

Kesällä koronatilanne hellitti, ja Aurajokirantaan suunnitellut Tiedemarkkinat ja Avajaiskarnevaalit kyettiin järjestämään ennakoidulla tavalla. Tapahtumaan saapui noin 4 000 vierasta. Ohjelma oli ennakoiden kaltainen, mutta turvallisuuden ja terveyden varmistaminen toi lukuisia muutoksia: yksi näkyvimmistä oli kaikille osallistujille jaetut kasvomaskit. Avajaisten osalta muutos oli suurempi: tapahtuma järjestettiin kokonaan virtuaalisena.

Yliopisto oli vahvasti mukana myös Turun päivässä: Yliopistonkadulla esiteltiin toteutuneita ja toteutumattomia kampusalueita ja Yliopistonmäellä kävelykierrokset johdattivat taiteen, arkkitehtuurin sekä kasvien maailmaan. Avoimet ovet järjestänyt eläinmuseo oli päivän vetonaula.

Alkuvuonna kesken jäänyt 100-vuotisjuhlavuoden Studia Generalia -sarja toteutettiin loppuvuonna videoluentoina, jotka ovat yhä luentosarjan sivulla katsottavissa. 100-vuotisnäyttely kiersi vuoden aikana Turun lisäksi Liedossa, Porissa, Uudessakaupungissa, Salossa ja Loimaalla.

>> Turun yliopisto 100 -sivusto
>> Katso Studia Generalia -juhlaluennot